• Louise Rognskaug & Co. Butikk for mote, barn, brudesalong. - Alders Hvile er Brodtkorbslektens gravsted i Roligheten, ved Kirkelandet kirke. Det ble anlagt år 1800, med kongelig tillatelse. Det ble tilkjørt ballastjord fra Likvoren, og en forstøtningsmur holder massen på plass. Her ligger diverse Flensburgere (innvandrere fra grenselandet mellom Danmark og Tyskland) inkludert kanselliråd Hans Brodtkorb og svigersønnen kjøpmann Eilert Christie, som bygde hver sin fløy av ”Håndverkeren” i Vågen. En tavle som viser slektskapet mellom de 84 begravde, ble satt opp av Finn B. og Leif P. Loennecken i 1969. Her finner man mange kjente Kristiansundske patrisiernavn: Mecklenburg, Neumann, Luytkis, Walther, Christie, Helsing, Clausen, Lyhs, Storm, Daae, Stuhr, Rognskaug, Brun, Spørck, Johnsen, Loennechen, Juul Olsen og Hoelfeldt Lund. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Louise Rognskaug & Co. Butikk for mote, barn, brudesalong. - Alders Hvile er Brodtkorbslektens gravsted i Roligheten, ved Kirkelandet kirke. Det ble anlagt år 1800, med kongelig ti...