• Arbeid i gruva.  LYDER ANDREAS OLSEN, f. 24.08.1868 i Indre Holmedal, Sande i Sunnfjord. Han reiste til Bergen i ung alder og kom i lære ved Bergens Mek Verkstad som kjelesvend. Rundt århundre skiftet flyttet familien til Ålesund hvor Lyder hadde fått jobb ved Ålesund Mek Verksted (Liaaens). Der jobbet han som kjelesmed og formann. I 1917 flyttet familien til Hjørungavåg i Hareid, der Lyder ble kjelesmed og formann ved Hjørungavåg Mek Verksted. Ut over 1920 tallet var det dårlige tider og Lyder ble ansatt som leder for verksted til Petter S Brandal i Brandal City / Kings Bay. Her jobbet han i mange sesonger. Han tok da med seg mange av sønnene og svigersønnene sine. Blant annet Jan Henrik Johansens bestefar  Leonard f.02.12.1896 i Bergen, Sverre f. 13.11.1901 i Ålesund, Lyder f.12.01.1905, Hjalmar f. 01.11.1906 og Johannes f. 22.12.1908. (alle Olsen)  Også svigersønnene Jon Jonsson og Hjalmar Arnø var med. Disse jobbet blant annet ved kraftverket, på verkstedet , fyrbøter på lokomotivene osv.
    Photo: Hjalmar Olsen / Svalbard museum

Arbeid i gruva. LYDER ANDREAS OLSEN, f. 24.08.1868 i Indre Holmedal, Sande i Sunnfjord. Han reiste til Bergen i ung alder og kom i lære ved Bergens Mek Verkstad som kjelesvend. Ru...