• Karl Aalton på fuglejakt
Magne Akervold forteller:
&quot¤Bildet er tatt nær vegen mellom Myte og Imlan. Karl Aalton, som vi ser på bildet, og jeg hadde mange fine jaktturer seinhøstes i området Langevatn - Buvatn - Gørbu - Myte - Tjernset. Jeg brukte og hente Karl på gården, og så kjørte vi så langt vi kom, enten til parkeringsplassen ved Myte eller fram til Gørbu dersom det ikke var for stor snø. Det var fine turer i klart og friskt høstvær, og Karl fortalte mange gode historier fra sitt lange jegerliv. Han hadde utvilsomt vært en dyktig skytter, men var blitt noe skjelven på sine eldre dager, og dette hemmet han en del. Men på den siste turen vår sammen klarte han å skyte en dublè med ryper. Da var han mektig stolt!
Jeg husker det så godt - vi hadde skilt lag etter parkeringen ved Myte. Han gikk mot Gørbu, mens jeg gikk langs den bjørkekledde ryggen vest for Langevatn. Jeg bommet to ganger på en orrhane som reiste som en rakett mellom bjørkekvistene, og hørte ikke skudd fra Karl. Vi skulle møtes på Gørbu for å spise nista vår, og da jeg kom dit hadde Karl alt fått opp varme i ovnen. &quot¤Har du sett noe?&quot¤, spurte jeg. &quot¤Ja&quot¤, svarte han &quot¤Har du skutt noe også ?&quot¤. &quot¤Ja - dublè!. Det er et fint minne om en bra kar&quot¤
    Photo: Magne Akervold / Hallingdal museum fotosamling

Karl Aalton på fuglejakt Magne Akervold forteller: &quot¤Bildet er tatt nær vegen mellom Myte og Imlan. Karl Aalton, som vi ser på bildet, og jeg hadde mange fine jaktturer seinhøs...