• Viken gård
Viken ligger lengst syd i Nes, ved foten av Beia (på nordsiden). Opprinnelig navn: Rønnaug-Viken (dialekt: Vikji). Her ble det bygget lokale for børstefabrikk (O. Wiken AS) i 1935, i virksomhet frem til krigen. Under krigen var det knottefabrikk, deretter hønseri, før det ble bygd om til bolig og senere brukt som hytte. Huset står fortsatt på tidligere fradelt tomt fra Viken, Skogli, g. nr. 87, b.nr. 29.
    Photo: Anders Beer Wilse / Hallingdal museum fotosamling

Viken gård Viken ligger lengst syd i Nes, ved foten av Beia (på nordsiden). Opprinnelig navn: Rønnaug-Viken (dialekt: Vikji). Her ble det bygget lokale for børstefabrikk (O. Wiken ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits