• Iskjøring på Tanaelva, mars 1949: Isveien oppover fra Skiippagurra. Bussen var en stor lastebil med "kahytt" på planen og med snøplog. Sjåfør var Jakob Nordgård. Eskortebilen var med på turen, Isak Hirsti kjørte den.

En serie fotografier som er tatt i forbindelse av artikkelen i Ukeblad Aktuell i 1949. Fotograf er Sverre Alex Børretzen. Artikkelen om "Verdens utroligste vinter-bilrure" i strektningen Skipagurra-Karasjok er skrevet Åsmund Rørslett. Artikkelen kan leses i Nasjonalbibliotekets Nettbibliotek: https://www.nb.no/items/0e74dc1400b6be8abe935db58d84365c?page=1&searchText=Verdens utroligste vinter-bilrute"
    Photo: Børretzen, Sverre Alex / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Iskjøring på Tanaelva, mars 1949: Isveien oppover fra Skiippagurra. Bussen var en stor lastebil med "kahytt" på planen og med snøplog. Sjåfør var Jakob Nordgård. Eskortebilen var m...