ALPHA renoveras i båthall 2 2008-2009

• Hugo Schuberts Alpha var en av föregångsbåtarna under det
    expansiva 1890-talet. Ännu tidigare var Celeriter en ståljakt ritad byggd och seglad av James Keiller s:r (1836-1918)
    Bilder finns på: Bohusläns museum och stiftelsen Särö Kulturarv virtuellt museum. Celeriter byggdes redan 1886. Mycket av dragen från Alpha finns hos Celeriter som dock hade den typiska fyrkantiga lådformen som rufföverbyggnad, ett arv från mitten av 1850-talet och var säkerligen inte var så djupgående som Alpha. Några ritningar tycks inte finnas kvar på Celeriter. Celeriter som betyder snabb hade knappast kunnat mäta sig med Alpha men hör utan tvekan till gruppen med nydanade konstruktionslösningar.

• Tack för kommentaren. Vi är ganska stolta över att en sådan "föregångsbåt" i samlingarna.