• Kongelig besøk, kronprinsens bil foran Fylkesmannsgården.
    Photo: Knoph, Martin / Levanger Fotomuseum

Kongelig besøk, kronprinsens bil foran Fylkesmannsgården.

2 comments

• Bilen er en ex-tysk Horch og var trolig overtatt av Forsvaret eller annen offentlig myndighet i Trøndelag. Brukt også ved kronprinsens besøk i Trondheim rett etter krigen.
  • Her det mye unøyaktig informasjon. Kan Digitalt Museum leve med dette? Bilen er høyst sannsynlig IKKE Kronprinsens bil. Å registrere en ex-nazi bil på senere Kong Olav ville vært høyst kontroversielt. Kongehuset hadde overveiende amerikanske biler som f.eks. Lincoln og når medlemmer fra Kongehuset ble kjørt i tyske biler de første årene etter 2.Verdenskrig var disse (som var "krigsbytte") som oftest utlånt fra privatpersoner. Alle biler som ble registrert på Kong Olav er lett å finne i f.eks. Norsk teknisk Museums arkiv. Når dette er sagt, så MÅ teksten til dette bilde endres til f.eks. "Kronprins Olav foran Fylkesmannsgården i utlånt Horch 1939 (dato) konfiskert som krigsbytte fra Wehrmacht i 1945 stilt til rådighet av xxx som kjøpte bilen på auksjonen etter krigen fra xxx. Besøket var i anledning xxxx dato xxxx osv". Digitalarkiver bør etterstrebe nøyaktig informasjon ellers gjør de seg selv unødvendige. En kan ikke leve med et arkiv som promoterer unøyaktigheter. Ang. info om kjøretøy kan NVK (Norsk Veteranvogn Klubb) og Norsk Kjøretøyhistorisk Museum hjelpe med dette. Som medlem av NVK siden 1971 vet jeg at sånne viktige detaljer av vår historie holdes hellig :-)