• "Bombardier Snowmobil brukt som skolebuss i Trøndelag." I følge merking i album. Her også med tilhenger. Kjennemerke på snowmobilen er Y-803 Rutevogn.  "I de enkle brakke-lokalene på Bjølsen ble snowmobilene satt sammen og klargjort. På det som nå er fotballbaner midt i Oslo, ble de merkelige kjøretøyene prøvkjørt." Samme bilde og tekst fra "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen. Sannsynligvis er bildet tatt i Trøndelag.

30.01.2018: "Beltebilen er registrert Y-803 (Finnmark). Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR) hadde en Bombardier, typer R-28, 1958-modell. Vi ser av skiltet at den er registrert som "Rutevogn". Beltebilen hadde 13 sitteplasser. Det spørs om beltebilen hadde blitt utlånt til Trøndelag. FFR brukte tidligere beltebiler på enkelte strekninger vinterstid".
Opplysninger fra Sveinung Berild.

Norsk vegmuseum har også en beltebil produsert i 1951 av firmaet Bombardier Ltd i Canada. Forhandler i Norge var Colbjørnsen & Co. Snowmobilen er omtalt i Anleggsmaskinen "Maskinelt tilbakeblikk" Nr. 12 -2011: side 72-73, "Snøbilen -beltegående 60-åring." Se gjenstandsnummer NVM 00-G-02172.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Bombardier Snowmobil brukt som skolebuss i Trøndelag

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

2 comments

• Beltebilen er registrert Y-803 (Finnmark). Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR) hadde en Bombardier, typer R-28, 1958-modell. Vi ser av skiltet at den er registrert som "Rutevogn". Beltebilen hadde 13 sitteplasser. Det spørs om beltebilen hadde blitt utlånt til Trøndelag. FFR brukte tidligere beltebiler på enkelte strekninger vinterstid.