• Amatørskuespillere i et teaterstykke, se Kmb-1946-000.0872.  Mann med flosshatt i første rekke, blikkenslager Petter Nilsen, var en aktiv aktør.  Krog i midten bak og Jacob Halvorsen lengst til høyre bak.  (Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.)

Møllerops Hotell med festivitetslokalet Mølleropsalen hadde 400 plasser og sto omtrent der Grand Hotell ligger nå. Fra 1874 var Christian Bræin musikalsk leder. Salen var i drift til 1910, og var en videreutvikling av Morten Galschjødts foreningslokale som lå samme sted fra 1830-åra. Møllerops Hotell hadde eget hypermoderne gassverk og folk var redd det skulle eksplodere. Men dette muliggjorde gasslys også i teatersalen og ikke minst på scenen, og anlegget ble høytidelig åpnet under Oscar IIs besøk i byen som kronprins i 1860. Lokalet var trekkfullt, men hadde likevel dårlig luft, hadde ikke garderober og kun en inngangsdør, felles for sal og galleri. Folk som betalte mer for de beste plassene nede likte dårlig at ”billigrekkene” ovenpå fikk bruke samme døra, og påberopte seg brannfaren ved bare en utgang. Det ble oppført mange syngespill i Mølleropsalen, for eksempel ”Värmländingarne”, som fortsatt er populært i Sverige den dag i dag.

Kristiansund Hornmusikforening, også kalt Bræins Orkester alias ”Kristiansunds Dilettant-Orkester”, bestod allerede i 1874 av tre fioliner, bratsj, kontrabass, fløyte, tenorhorn, to kornetter, to althorn/basuner, tuba og to slagverkere. De medvirkende var håndverkere som trykker, skredder, baker og lærer. Christian Bræin fikk i 1878 besøk av sin bror Stor-Edvard Bræin fra St.Petersburg i Russland, førstekornettist ved tsarens hoff. I Kristiansund spilte de fiolinduetter.

Teaterdekorasjonene var på denne tida ofte utført av Ole Olsen Ranheimsæter (1849-1907) fra Oppdal og Averøya, som i 1877 var vendt tilbake til familien Kristiansund og drev det stort innen dekorasjonsmaling i private hjem. Det var gode tider og luksus var etterspurt. Han hadde studert ved Københavns Kunstakademi i åtte år og hadde oppdrag på Det Kongelige Teater. Hans yngre bror med samme navn (!) var aktiv fotograf i byen 1870-1916. En tredje bror, med nesten samme navn: Olaus, videreførte dekorasjonsmalingen.

(På bilde 1 ser vi) Kristiansundere som amatørskuespillere i et teaterstykke ca 1910. De poserer i atelieret til fotograf Litj-Ole Ranheimsæter.  Mannen med blomstersmykket flosshatt i første rekke er blikkenslager Petter Nilsen.  Instruktøren, tannlege Krog, sees i midten bak og kjøpmann Jacob Halvorsen lengst til høyre bak. Valborg Gulbrandsen er også med. Anledningen er en forestilling til inntekt for Kristiansunds bade- og vaskeanstalt. Alle bildene er fra Nordmøre Museum sin fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Amatørskuespillere i et teaterstykke, se Kmb-1946-000.0872. Mann med flosshatt i første rekke, blikkenslager Petter Nilsen, var en aktiv aktør. Krog i midten bak og Jacob Halvors...