• Två kor på en åker under harvningsarbetet. Korna är försedda med munkorg för att förhindra "driftsstopp" vid de tillfällen något ätbart kommer i deras väg. I bakgrunden syns ett bostadshus.
    Photo: Anderbjörk, Jan Erik / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Anderbjörk, Jan Erik / Kulturparken Småland / Smålands museum

Två kor på en åker under harvningsarbetet. Korna är försedda med munkorg för att förhindra "driftsstopp" vid de tillfällen något ätbart kommer i deras väg. I bakgrunden syns ett bo...

Bildtext: R 3774.
Kor på åker.

1 comment

• Jag tror inte detta är någon korg för korna att äta ur utan en slags oxamojse, dvs en munkorg för att hindra oxarna/korna från att börja beta när de kom i närheten av en grästuva under arbetet med att dra plogen, t ex när de skulle vända vid åkerkanten.