• Orig. text: Järnvägsolyckan vid Lagerlunda 1875.
Vykort nr 12 från Järnvägarnas Museiförening i Linköping. Den första tågkollisionen i Sverige inträffade i Östergötland. Det var natten till måndagen den 15 november 1875 då två snälltåg möttes på linjen vid Lagerlunda gård mellan stationerna Malmslätt-Bankeberg (Vikingstad) på linjen Linköping-Mjölby.
    Photo: Lindahl, Sven / Bild Linköping (Upphovsrätt)

Orig. text: Järnvägsolyckan vid Lagerlunda 1875. Vykort nr 12 från Järnvägarnas Museiförening i Linköping. Den första tågkollisionen i Sverige inträffade i Östergötland. Det var na...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Fotograf SvenLindahl?? Han var inte född då. Eller menas det att det är han som har fotat av dagerropypin??

Fotograf av olyckan var Frans Dyring, enligt en släktforskare Rahmqvist, som använt en Nils Karlssons släktkrönika som källa.