• Musikk og fotoforretningen Isachsen og Renbjør.
    Photo: Renbjør, Per / Levanger Fotomuseum

Musikk og fotoforretningen Isachsen og Renbjør.

3 comments

• Reidar Renbjør hadde orgelfabrikken- han var broren til Harald Renbjør, som startet fotolaboratoriet. Bildet viser Renbjør Foto, og har ikke noe med Isachsen & Renbjør (orgelfabrikken) å gjøre.
  • Dersom du ser på bildet står det Isachsen & Renbjør over døra, bildet er tatt i 1936 i forbindelse med Byjubileet. I følge de kildene vi har drev Harald og Reidar firmaet sammen med Harald som disponent. I 1926 opprettet firmaet musikkhandel med en fotoavdeling.

Ellers henviser vi til teksten under:

Kilde: Det Norske Næringsliv 1946 - Nord-Trøndelag Fylkesleksikon:
    Det ledes no av P. K. Renbjørs to sønner, H. og R. Renbjør, med førstnevnte som disponent. Fabrikasjonen av harmonier har fortsatt uforandret. I 1926 opprettet firmaet musikkhandel med radio samt en fotoavdeling, hvilken siste har fått et etter forholdene betydelig omfang. Firmaet er hovedaksjonær i A/S Musikcentralen, Steinkjer (oppr. 1928).

• Kunnskap gir oppklaring og stadfestet faktum. Her legger jeg meg flat for de som vet. Jeg burde ikke videreformidlet tro fra de som trodde de visste.