• Ekebergbanens sporvogn 1004 ved Ljabru stasjon.
    Photo: Pedersen, Håvard / Museene i Akershus

Ekebergbanens sporvogn 1004 ved Ljabru stasjon.

2 comments

• Vogn 1004 blir her kjørt "bakover". De siste få dagen da denne vogna ble brukt i persontrafikk på Ekeberbanen, ble trafikken med trikk kun kjørt melom Holtet og Ljabru i overgangsfasen med sammenknytningav Lilleakerbanen og Ekebergbanen. Ekeberbanen utnyttet da muligen til å sette inn vognene 1001 og 1004 som toretningsvogner. Her kjøres fra "bakre" ende eller ende B idet man sa slapp å snu vogna slik man gjorde 1956-67 når man kjørte "kipp" mellom Jomfrubråten og Simensbråten.

Kippkjøringa på Simensbråten ble dog noramlt kjørt med A-enden mot Simensbråten og B-enden (som her) mot Jomfrubråten, men i september 1974 kjørt man "annehver tur" slik at man kjørte vogna med B-enden som her foran. Man fik en hel vending Ljabru - Holtet rettvendt og en neste rundt "feilvendt".