• Dette er gamle Innlandets barneskole. (info: Svein Thorsø). - En tømmerbygning tatt i bruk til nyttår 1872. Lærer var Knut Alnæs i årene 1865-1900.

Dagens Innlandet skole fra 1963 er den fjerde i rekken.

Først var det skole i  Spanskesmuget 3, 1752 – 1836.

Nr 2 var i Skaret/Ths Aasgaards gate; Ths Aasgaard virket som lærer her fra 1876 til 1914 + Kurt Åge Eriksen oppgir at den var i bruk også i 1962. (vi har foto fra 1883)

Nr 3 var i Skippergata/Beatebakken. 1872-

De første lærerne på Innlandet var først Erik Petersen og etter ham:  Knut Alnæs (f. 1828): 1865 – 1900.

Du finner bilder av skolebygningene på DigitaltMuseum:

Foto: KMb-1982-024.0084 og KMb-1944-000.0702b :

Rovengården i Spanskesmuget 3. Innlandets, kanskje byens første skolestue, med torv på taket. Det var skole her 1752-1836. Huset var en gave til byen fra Jacob Nissens enke Anna Elisabeth. Fotografert av Ole Ranheimsæter i 1909 eller 1910.

Skolen i Skaret/Ths Aasgaards gate: -  Foto KMb-2007-012.0224 er fra 1883 - Bilde av skolen på Innlandet som lå ved dagens Thomas Aasgaards gate finner du også i boka «Kæm va dæm».  Og der står denne teksten:

Thomas Aasgaard (1850-1914) var født på Innlandet, på et lite gårdsbruk, der det nå heter Alnesenga. Som barn fikk han en sykdom som gjorde ham bevegelseshemmet på livstid. Han var lærer og ble uteksaminert ved Klæbo seminar og kom etter endt utdanning tilbake til sin hjemby, der han ble
ansatt på den nye, flotte Innlandet skole. Det fortelles at til tross for hans svake fysikk, så ble det musestille i klassen da de hørte krykka i gangen. Fra kateteret hadde han klassen i sin makt med sitt faste blikk og strenge åsyn. Han var flink til å forklare. Løgn, uro og dovenskap tålte han ikke. Merket han noe slikt, kunne han svinge seg kjapt ned fra kateteret på krykka og gi synderen det han fortjente. Armmusklene var stålsterke. Instinktmessig følte elevene at han var glad i dem og ville dem vel, derfor elsket de ham og ville nødig gjøre ham imot. Ti år etter hans død, reiste også innlendingene i takknemlighet en stein på graven hans på Gomalandet gravsted. I tillegg fikk han altså en gate på Innlandet oppkalt etter seg. Den ble, etter råd fra en lokal navnekomite, kalt Thomas Aasgaards gate. Selvsagt lå den gamle skolen på Innlandet i nettopp denne gata. Det gamle navnet på stien mellom sørom og nordom på Innlandet var Skaret og er i dag en del av Thomas Aasgaards gate.

Ved siden av lærergjerningen hadde Thomas Aasgaard litterære og lokalhistoriske interesser. Han har med vakker, nitid håndskrift nedtegnet en avskrift med 200 sider av byens historie før 1814. Dette til nytte for elevene på Innlandet skole. Papirene er tatt i bevaring av Nordmøre museum.
Tidligere gikk gata som fører fra sundbåttillegget og opp på høyden, i svinger og bakker. Gata er nå omlagt. I den gamle gata som går parallelt med den nye, var det en jevn rekke med stabbesteiner. En av disse er blitt stående som minne om gatas navnefar. Den er støttet opp og fikk i 1957 et solid
fundament og inskripsjon. Grunnen til at man har beholdt denne steinen, er at den var Thomas Aasgaards kvilestein på veien til skolen, der han virket som lærer fra 1876 til 1914. Thomas Aasgaard døde i 1914. Han ble 64 år gammel.

Skolen i Beatebakken: KMb-2017-021.1300. Tømret bygning, i bruk fra nyttår 1872.

Kristiansund: ca 1920. Nordmøre museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Dette er gamle Innlandets barneskole. (info: Svein Thorsø). - En tømmerbygning tatt i bruk til nyttår 1872. Lærer var Knut Alnæs i årene 1865-1900. Dagens Innlandet skole fra 196...

• Dette er gamle Innlandet barneskole.
  • Dette er gamle Innlandets barneskole.