• Buss fra Hjelset Auto med reg nr T-2755..T-2755 var en Diamond T, 1936-modell turistbuss med sammenfoldbart tak. Karosseriet ble påbygd av Ivar Røvik Karosserifabrikk, Røvik, og hadde bygg nr. 39. .Hjelset Auto ble startet i 1929 av Torstein Vorpenes, Hjelset, med ruter Hjelset-Molde. I 1943 ble Hjelset Auto overtatt av Haukebø & Rødseth, som også drev Aarø Automobilselskap. Hjelset Auto bygde ut lokalruter rundt Molde, Mordalruta fra 1946 og Ringbussen fra 1953. Trafikken på disse rutene vokste betraktelig utover 1950- og 1960-tallet. .I 1973 ble disse busselskapene slått sammen med Batnfjord Auto og Kleive Auto, og fikk navnet Molde Bilruter. Dette selskapet drev disse rutene til slutten av 1990-tallet. I 1972/1973 ble det bygd nytt anlegg for bussene i Fannestrandveien 71. Denne virksomheten har hatt tilhold der i alle år siden. I dag driver Vy Buss bussrutene, og Wist Last og Buss står for verksteddriften..I Romsdalsgata i bakgrunnen ser vi Ford-forhandleren Haukebø & Rødseths sin funkisbygning delvis skjult av løvverket.
    Photo: Birkeland / Romsdalsmuseet

Buss fra Hjelset Auto med reg nr T-2755..T-2755 var en Diamond T, 1936-modell turistbuss med sammenfoldbart tak. Karosseriet ble påbygd av Ivar Røvik Karosserifabrikk, Røvik, og ha...

2 comments

• Der er en Diamond T 1936-37-modell turistbuss med sammenfoldbart tak. Over dette er Ford-forhandler Haukebø & Rødseths fine funkisbygning delvis skjult av løvverket.
  • T-2755 var en Diamond T,1936-modell. Karosseriet ble påbygd av Ivar Røvik Karosserifabrikk, Røvik, og hadde bygg nr. 39.