• Jonas Eriksen-brygga i Vågen. Freiveien 20. Opprinnelig brukt til lagring av salt for videresalg, seinere (etter 1960)  byggvarer. Skifertak, stående trepanel. 4 etasjer + loft. Bygd 1915, god stand. solgt til eiendomsutviklere. beriker miljøet rundt Mellemværftet. Slofart-skutene hadde opplagsplass i Vågen, og fylte opp med salt før de gikk nordover etter saltfisk.

Vågen med sine bygninger og industrihistorie må tas vare på som kulturminne som del av et historisk bymiljø. De enkelte brygger tas vare på etter en strategi hvor alt av eksteriør bevares, og der interiør bevares der det er hensiktsmessig og vektet etter følgende graderte kriterier:
-streng bevaring og beholde formål
-bevaring og endret formål
-bevaring fasade og endret formål,
-rive og bygge nytt i stil som kommuniserer med miljø og arkitektur.
	 Viser til retningslinjer for havnebebyggelse vedtatt i bystyret, trolig 2008.

Vi ber også om at det tas inn et eget avsnitt i temaplan om bryggene i Kristiansund i tekstdelen som følger:

Bryggene i Kristiansund er av stor regional verdi som del av eksteriør ved havna, og som historiefortelling om sjøfart, fiskeri og byggeteknikk. De er en identitetsmarkør for byen både i fortid og i framtid, og kulturformidler regionalt , nasjonalt og internasjonalt med sin tilknytting til havet.

Havet som gir oss ressurser, som er transportåre og som gjennom århundrer har knyttet oss til verden utenfor.

Når Kristiansund omtales skal det være et mål at folk assosierer byen til  havet, havna og bryggene, enten det gjelder folk som jobber innenfor marin næring, er kulturarbeidere/ -forvaltere, driver med reiseliv eller er innbyggere og tilreisende, politikere og menigmann.

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Jonas Eriksen-brygga i Vågen. Freiveien 20. Opprinnelig brukt til lagring av salt for videresalg, seinere (etter 1960) byggvarer. Skifertak, stående trepanel. 4 etasjer + loft. By...