• Herman og Aim'ee Døhlen.

Herman Døhlen (1903-1991) var administrerende overlege og
kirurg ved sykehuset i Kristiansund fra 1944 til
1973. Han var en sterk personlighet og satte sitt preg på
sykehuset de 29 årene han virket der. Blant annet var
han en drivkraft i moderniseringen av sykehuset.
Som den fremragende kirurg han var, hadde han også en
sterk stilling blant sine kolleger, blant annet som mangeårig
formann i Norsk Kirurgisk forening. Herman Døhlen var
også formann i Musikkens Venner og aktivt medlem av
Kunstforeningen, i tillegg til at han representerte Høyre i bystyret. En periode var han også med i formannskapet.
For sin samfunnsnyttige innsats fikk han Kongens fortjenestemedalje i gull. Han
fikk også deltakermedaljen
for sin innsats under krigen.
Herman Døhlens vei har kun
ett gatenummer. Det tilhører
sykehuset i Kristiansund.
Herman Døhlen døde i 1991 og er gravlagt på Ullern kirkegård i Oslo. Han ble 88 år.

Aimée Helen Collett Bang Døhlen (født 25. februar 1904 i Kristiania, død i 2002) var en norsk billedhugger. Aimée Collett Bang var datter av ingeniør Thomas Collett Bang (født i 1875) og Sofie Lundh (født i 1875). Hun giftet seg i 1929 med overlege Herman Døhlen (1902–91). Ekteparet fikk fire barn: Anna Sofie (Annasif), Herman Christian, Liv Aimée og Helene. Deres datter Annasif Døhlen ble billedhugger som sin mor.

Familien var bosatt i Kristiansund, der Aimée Collett Bang Døhlen var formann i Kristiansund kunstforening i vel 25 år.

Aimée Collett Bang studerte ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og deretter ved Kunstakademiet i daværende Kristiania. På Akademiet hadde hun Wilhelm Rasmussen som lærer. Blant hennes medstudenter var Asbjørg Borgfeldt, Dyre Vaa, Stinius Fredriksen, Ståle Kyllingstad og O. Meidell.

I 1923 studerte hun ved Ruskin Drawing School i Oxford, England, og i 1926 fortsatte hun studiene hos Antoine Bourdelle i Paris.

I 1925 fikk Aimée Collett Bang fjerdeprisen i konkurransen om en skulptur til utsmykning på Majorstuen i Oslo. Førsteprisen gikk til hennes medstudent ved Kunstakademiet, Asbjørg Borgfeldt, som vant med utkastet til bjørnefontenen som i dag (2017) står i krysset Kirkeveien/Sørkedalsveien. Collett Bangs utkast bar tittelen Heire.

Hun har laget portrettbysten av Edvard Bræin i Bræinlunden, Svanen på Kunstforeningens bygg (oppr på Svaneapoteket i Kaibakken) og krigsminnesmerket over falne i begge verdenskriger, på Piren.

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Herman og Aim'ee Døhlen. Herman Døhlen (1903-1991) var administrerende overlege og kirurg ved sykehuset i Kristiansund fra 1944 til 1973. Han var en sterk personlighet og satte ...