Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea
Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre av stavene som har utskårne føtter.
Lokk og ører har malt skurddekor. Lokket har skurd med palmettmotiv i nyklassisistisk stil. Korpus er rosemalt med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Fargebruken på både skurd og rosemalingen er holdt i det seine 1700-tallets, det tidlige 1800-tallets mørkere grønne og gule farger.
I ambarbunnet er det innrisset en seksbladrose.
Photo:
Gudbrandsdalsmusea