• Et håndverktøy for å lage spor i «rissefolie» slik at lyset trengte igjennom ved lyskopiering. Grafisk rissefolie var målfast, grafisk plast med et rødt sikt på oversiden. Det røde sjiktet var ugjennomtrengelig for lys – men når gravyrelaget var fjernet ble kopien belyst og ga mørk signatur etter «fremkalling». Risseren er laget av tykk perspex så spissen kunne ses under bruk. Spissen må matche høyden til kulelagrene bak som også er justerbar. Disse tillot hele verktøyet til å styres etter ønske ved å trekke det langs og gripe vertikalen sentral bar. Det var viktig med både linjal, stativ og trykke på hardt nok til å fjerne overflatebelegget, men ikke så hardt at spissen graves inn og blir skadd.
    Photo: Hagen, Emil / Norsk vegmuseum
  • Et håndverktøy for å lage spor i «rissefolie» slik at lyset trengte igjennom ved lyskopiering. Grafisk rissefolie var målfast, grafisk plast med et rødt sikt på oversiden. Det røde sjiktet var ugjennomtrengelig for lys – men når gravyrelaget var fjernet ble kopien belyst og ga mørk signatur etter «fremkalling». Risseren er laget av tykk perspex så spissen kunne ses under bruk. Spissen må matche høyden til kulelagrene bak som også er justerbar. Disse tillot hele verktøyet til å styres etter ønske ved å trekke det langs og gripe vertikalen sentral bar. Det var viktig med både linjal, stativ og trykke på hardt nok til å fjerne overflatebelegget, men ikke så hardt at spissen graves inn og blir skadd.
    Photo: Hagen, Emil / Norsk vegmuseum
  • Et håndverktøy for å lage spor i «rissefolie» slik at lyset trengte igjennom ved lyskopiering. Grafisk rissefolie var målfast, grafisk plast med et rødt sikt på oversiden. Det røde sjiktet var ugjennomtrengelig for lys – men når gravyrelaget var fjernet ble kopien belyst og ga mørk signatur etter «fremkalling». Risseren er laget av tykk perspex så spissen kunne ses under bruk. Spissen må matche høyden til kulelagrene bak som også er justerbar. Disse tillot hele verktøyet til å styres etter ønske ved å trekke det langs og gripe vertikalen sentral bar. Det var viktig med både linjal, stativ og trykke på hardt nok til å fjerne overflatebelegget, men ikke så hardt at spissen graves inn og blir skadd.
    Photo: Hagen, Emil / Norsk vegmuseum
  • Et håndverktøy for å lage spor i «rissefolie» slik at lyset trengte igjennom ved lyskopiering. Grafisk rissefolie var målfast, grafisk plast med et rødt sikt på oversiden. Det røde sjiktet var ugjennomtrengelig for lys – men når gravyrelaget var fjernet ble kopien belyst og ga mørk signatur etter «fremkalling». Risseren er laget av tykk perspex så spissen kunne ses under bruk. Spissen må matche høyden til kulelagrene bak som også er justerbar. Disse tillot hele verktøyet til å styres etter ønske ved å trekke det langs og gripe vertikalen sentral bar. Det var viktig med både linjal, stativ og trykke på hardt nok til å fjerne overflatebelegget, men ikke så hardt at spissen graves inn og blir skadd.
    Photo: Hagen, Emil / Norsk vegmuseum
  • Et håndverktøy for å lage spor i «rissefolie» slik at lyset trengte igjennom ved lyskopiering. Grafisk rissefolie var målfast, grafisk plast med et rødt sikt på oversiden. Det røde sjiktet var ugjennomtrengelig for lys – men når gravyrelaget var fjernet ble kopien belyst og ga mørk signatur etter «fremkalling». Risseren er laget av tykk perspex så spissen kunne ses under bruk. Spissen må matche høyden til kulelagrene bak som også er justerbar. Disse tillot hele verktøyet til å styres etter ønske ved å trekke det langs og gripe vertikalen sentral bar. Det var viktig med både linjal, stativ og trykke på hardt nok til å fjerne overflatebelegget, men ikke så hardt at spissen graves inn og blir skadd.
    Photo: Hagen, Emil / Norsk vegmuseum

Tegneutstyr

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to