Artist
History
-
Gunnar Haukebø (f. 19.05.1909 i Molde – 12.03.1993 i Molde) - norsk kunstner. Omtales ofte som Romsdals første betydelige maler.
Biografi
Han vokste opp vest for Molde, på gården Haukebø. Gunnar Haukebø var sønn av Konsine Tverfjell (1881 - 1961) og Sivert Haukebø (1880 – 962). Inspirasjon til sin kunstinteresse skal ha ha fått fra sin onkel Olay Tverrfjell, som var amatørmaler.
I 1930 reiste Gunnar Haukebø til Oslo for å utdanne seg til kunstner ved Statens Kunstakademi, hvor han studerte skulptur under Wilhelm Rasmussen 1930–31 og malekunst under professor Axel Revold i 1932–34. Han bodde på denne tiden i Asker. Han viste sin første separatutstilling i 1933 i Molde, bestående av vel 50 malerier. Etter endt utdannelse flyttet han i 1935 tilbake til Haukebøen ved Molde. Han giftet seg i 1940 med Florence Aino von Schoultz (1910 – 1985). De fikk to døtre sammen; Marianne og Gøril. I den tiden han bodde i Molde foretok han hyppige turer til Oslo hvor han deltok i kunstnerlivet og ble regnet som et viktig medlem av "den unge garde". Han deltok årlig på Høstutstillingen og ble valgt til å være med på flere offisielle, norske utstillinger i utlandet. Han fikk i denne perioden også flere offentlige utsmykkingsoppgaver. Han bodde og virket i Molde inntil han i 1958/1959 flyttet til kunstnerkolonien på Ekely i Oslo. Der bodde han til han i 1989 vendte tilbake til Molde for godt. Mot slutten av livet var Haukebø blitt en fast, etablert kunstnerpersonlighet i sin gererasjon.
Gunnar Haukebøs kunst
Haukebøs motiver er landskap, interiører og figurbilder og han viet seg i stor grad til staffelimaleriet. Landskapsmotivene er stort sett hentet fra hjemtraktene i Molde og Romsdalen eller fra reiser til Italia, Sør-Frankrike og Spania. Reisenotater fra Italia i 1952 resulterte dessuten i flere malte akvareller. Haukebø kan betegnes som en kolorist. Formspråket er et dekorativt flatemaleri med hovedvekt på fargen. Fra 1950-årene ble enkelte motiver lettere abstrahert og fargeflatene samordnet til et dekorativt mønster. Senere merkes en viss fornyelse gjennom forenkling og sterkere bruk av fargen som romdannende faktor. I en rekke av Haukebøs bilder tegnes motivene opp med tynne, urolige linjer, og innen disse konturene legges fargen i flere sjikt.
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Schäffers legat 1938, -41; Conrad Mohrs legat 1942, -45; Schlytters legat 1952, -57; Vestfoldsstip. 1954; Lorch-Schives legat 1957; Statens arbeidsstip. 1961; Oslo bys stip. 1963; Statens reise- og studiestip. 1965; Statens 3-årige arbeidsstip. 1969-71; Reiser til Portugal og Spania 1936, Frankrike 1936 og -37, til Italia, Frankrike og Spania, siste gang i 1969.
Stillinger, medlemskap og verv
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere; Bildende Kunstnere Møre og Romsdal; medlem av tilsynsrådet for Kunstnernes Hus, Oslo 1967–72, 1976–78; medlem av Vestlandsutstillingens jury 1951–52, 1956–64, 1968–73, juryens formann 1953–55, 1968–70.
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
• Altertavle, Tisleidden kirke, Valdres (1958)
• Fylkessykehuset, Molde (veggfelter, 1960–62)
• Oslo kokk- og stuertskole (scenevegg, 1968 og flere veggfelter)
• Nasjonalgalleriet, Oslo
• Bergen Billedgalleri
• Lillehammer Bys malerisamling
• Trøndelag Kunstgalleri
• Moss Kunstgalleri
• Stavanger Faste Galleri
• Haugesund Billedgalleri
• Sønder-Jylland Kunstmuseum, Slesvig
• Riksgalleriet
• Norges Bank
• Oslo kommunes kunstsamlinger
• Utenriksdep.
• Volda og Bryne kunstlag
• Bodø Kunstforening
• Stockholm by
Utstillinger / Separatutstillinger:
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1938
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1952-1953
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1959
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1970-1971
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
• Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
• Skiens Kunstforening, 1953
• Skiens Kunstforening, 1978
• Volda Kunstforening, 1953
• Drammens Kunstforening, 1954
• Kristiansund Kunstforening, 1954
• Tønsberg Kunstforening, 1954
• Unge Kunstneres Samfunn, 1955
• Molde Kunstforening, 1955
• Molde Kunstforening, 1962
• Stavanger Kunstforening, 1957
• Bergens Kunstforening, 1958
• Bergens Kunstforening, 1972
• Trondheim Kunstforening, 1962
• Bryne Kunstforening, 1973
• Haugesund Kunstforening, 1974
• Jub.utst., Gall. F 15, Moss, 1976
• Seljord Kunstforening, 1979
• Gall. Lubbenes, Molde, 1979
Kollektivutstillinger:
• Høstutstillingen, Oslo, 1932-1937
• Høstutstillingen, Oslo, 1939-1940
• Høstutstillingen, Oslo, 1945-1952
• Høstutstillingen, Oslo, 1954-1958
• Høstutstillingen, Oslo, 1960-1963
• Høstutstillingen, Oslo, 1967
• Høstutstillingen, Oslo, 1969
• Høstutstillingen, Oslo, 1973-1974
• Vestlandsutst., 1939
• Vestlandsutst., 1947-1948
• Vestlandsutst., 1951-1953
• Vestlandsutst., 1956-1963
• Vestlandsutst., 1965-1972
• Vestlandsutst., 1975-1976
• Vestlandsutst., 1980
• Vestlandsutst., 1982
• Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Stockholm, 1941
• Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1941
• Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946
• Unge Kunstneres Samfunn Jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
• Ung Norsk Kunst, København, 1946
• Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
• Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1949
• 13 møremalere, Bergens Kunstforening, 1949
• Norsk Nutidskonst, Stockholm, 1951
• Ung Norsk Kunst, København, 1952
• Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Helsinki, 1963
• Ung Norsk Kunst, vandreutst. i Danmark, 1965-1966
Kilder:
Gunnar Haukebø. Fargedikteren. Redaktør Arne haukebø Aasland. Oslo 2009. ISBN 978-82-7099-511-0
Norsk kunstnerleksikon; nettversjon https://nkl.snl.no/Gunnar_Haukeb%C3%B8
Produksjon: 1946
- ProdusentHaukebø, Gunnarsikker
- Production placeMoldesikker
Classification
Motif classification
License information
-
License
AC InC
- Artist Haukebø, Gunnar
(C) Gunnar Haukebø/BONO
Metadata
- IdentifierR.13435
- Part of collectionRomsdalmuseet
- Owner of collectionMøre og Romsdal
- InstitutionRomsdalsmuseet
- Date publishedJanuary 6, 2017
- Date updatedAugust 4, 2024
- DIMU-CODE021026853520
- UUID98fa3c8f-48fe-4fde-92eb-a61de71fa5b6
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».