• Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Langeleik i tre, nyere kopi, med fem strenger, stemmeskruer og 15 bånd. Lang, smal resonanskasse, én melodistreng med faste tverrbånd (hørpønota) under. Grunnrytmen utføres med plekter i høyre hånd, mens venstre hånds tre midterste fingrer avkorter melodistrengen og i tillegg artikulerer meloditoner med slag mot strengen og knipsing (pizzicato). Plekterslag mot én og én bordunstreng forekommer også, især i de såkalte klokkelåter.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea

Langeleik

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to