History
-
Fødsel: 1804
Død: 1880
Aktør i
BilledkunstnerAktør i
KunstnerHar verk/objekt på
- Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (Museum)
Har verk/objekt på
- Nationalmuseum (Museum)
1 object
San Pietro in Vincoli, Rom
Målningen föreställer en vy över Rom från en plats vid kyrkan San Pietro in Vincoli. Utförd under en av konstnärens vistelser i Italien.Månadens nyförvärv, Juni 2014Vy av San Pietr ...
Målningen föreställer en vy över Rom från en plats vid kyrkan San Pietro in Vincoli. Utförd under en av konstnärens vistelser i Italien.Månadens nyförvärv, Juni 2014Vy av San Pietro in Vincoli i Rom av Constantin Hansen Ntionalmuseums målerisamling har utökats med en vy av Rom med kyrkan San Pietro in Vincoli i förgrunden, målad 1836 av den danske konstnären Constantin Hansen (1804-1880). Hans oljestudie representerar en typ av måleri som blev vanligt under 1800-talets första hälft när en rad konstnärer från norra Europa vistades i Rom. Där stannade man i flera år för att växa i konstnärlig mening och utveckla en teknisk skicklighet. Ett viktigt led var att i flyhänta oljestudier föreviga utsikter som denna. Även om motiven inte sällan var berömda bland dåtidens turister kunde konstnärerna lika gärna välja en oansenlig vy. Det primära syftet var istället en övning i att så naturtroget som möjligt framställa ljus och atmosfär. Resultatet var därför inte direkt avsett att säljas eller ens visas för publik. Här behövde konstnärerna inte ta hänsyn till konventioner utan kunde tillåta sig att bli subjektiva i sina framställningar. Motiven är ofta ganska oansenliga och med perspektiv som inte omedelbart sätter det förväntade i fokus. Istället verkar de bygga på en personlig fascination. Under de senaste decennierna har oljestudier med italienska motiv blivit alltmer eftertraktade bland såväl museer som privata samlare.Det vilar ett magiskt lugn över Constantin Hansens vy av kyrkan San Pietro in Vincoli, vilket mycket beror på att bildens förgrund helt domineras av en stillsam och ödslig plats. En möjlig förklaring är att konstnären själv förknippat miljön med egna upplevelser snarare än att han har velat dokumentera vyn i sig. Från förgrunden leds man in mellan en muromgärdad trädgård till vänster och kyrkan till höger längs en brant gata för att slutligen nå ut över taken i ett blånande, disigt Rom. Det är lätt att föreställa sig hur konstnären från punkten där han målat känt dragningskraften först från den hemlighetsfulla trädgården bakom murarna och sedan från de mörka, svala rummen bakom kyrkans fasader samt slutligen från stadens oändlighet av gränder och liv. För konstnärer som Constantin Hansen blev studier som denna till kära resminnen som de ofta behöll livet ut. En tänkbar förklaring till att dessa målningar är så åtråvärda idag är den friska framställningen och naturtroheten. Det stora tidsavståndet utplånas raskt och vår tids betraktare kan lätt dela konstnärens upplevelse och fascination av ett romerskt motiv.Givaren, fru Ulla-Bella Sandberg (1926-2013) var mångårig medlem av Nationalmusei Vänner. Hon testamenterade hela sin kvarlåtenskap till Nationalmuseum. Denna donation jämte gåvomedel från direktör Gunnar Hultmark möjliggjorde förvärvet av Constantin Hansens utsökta vy från Rom. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
References
License information
- License Ingen rettigheter reservert (CC0)
Metadata
-
Alternative name
- 7990 - Nationalmuseum (SE), Museum+
- ECA4FB45-84E7-49A0-B26C-771E87C9F4C3 - Nasjonalmuseet ID
- Part of datasetKunstnere, arkitekter og designere i offentlige samlinger i Norge (Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design)
- ProviderKulturNav
- Date publishedMarch 29, 2016
- Date updatedMay 9, 2024
- UUID83211d9a-c8f9-4316-a199-1c2fe2265f2f