Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vask ...
Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vasker seg» (1945) merkes imidlertid en bevisst tilstramming og forenkling av formen, med kraftig markerte omriss. Påvirkningen fra Picasso er tydelig i andre samtidige bilder, men etter hvert myket han opp billedflaten. «Rød figur i blå sofa» (1949-50) markerer denne utviklingen. Utover 1950-tallet begynte en koloristisk frigjøring som i løpet av få år førte til en rik blomstring i hans kunst. På en utstilling i Galleri Moderne Kunst, Oslo i 1956 og i hans tre fjordbilder på Høstutstillingen 1957 er denne lysende, fargesterke kolorisme fullt utviklet.
Som impresjonistene malte han mest ute, direkte foran motivet. Naturen er alltid utgangspunktet, men det ferdige bilde blir en abstraksjon. Gjennom rendyrkingen og den sterke aksentuering av lys- og fargeinntrykkene søker han opplevelsen, selve essensen av naturen. Oftest drives abstraksjonen så langt at motivet bare skimtes. Med økende sikkerhet mestret han i årene fremover denne rike, blussende palett, gjerne forankret i et mettet svart.
Kilde:
Østby, Leif. (2014, 4. august). Thore Heramb. I Norsk kunstnerleksikon. Hentet 20. oktober 2019 fra https://nkl.snl.no/Thore_Heramb
Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vask ...
Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vasker seg» (1945) merkes imidlertid en bevisst tilstramming og forenkling av formen, med kraftig markerte omriss. Påvirkningen fra Picasso er tydelig i andre samtidige bilder, men etter hvert myket han opp billedflaten. «Rød figur i blå sofa» (1949-50) markerer denne utviklingen. Utover 1950-tallet begynte en koloristisk frigjøring som i løpet av få år førte til en rik blomstring i hans kunst. På en utstilling i Galleri Moderne Kunst, Oslo i 1956 og i hans tre fjordbilder på Høstutstillingen 1957 er denne lysende, fargesterke kolorisme fullt utviklet.
Som impresjonistene malte han mest ute, direkte foran motivet. Naturen er alltid utgangspunktet, men det ferdige bilde blir en abstraksjon. Gjennom rendyrkingen og den sterke aksentuering av lys- og fargeinntrykkene søker han opplevelsen, selve essensen av naturen. Oftest drives abstraksjonen så langt at motivet bare skimtes. Med økende sikkerhet mestret han i årene fremover denne rike, blussende palett, gjerne forankret i et mettet svart.
Kilde:
Østby, Leif. (2014, 4. august). Thore Heramb. I Norsk kunstnerleksikon. Hentet 20. oktober 2019 fra https://nkl.snl.no/Thore_Heramb
Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vask ...
Thore Heramb debuterte på Høstutstillingen 1938 og senere på utstilling i Kunstnerforbundet, Oslo 1943, viste han arbeider i en moderat figurativ stil. Allerede med «Jente som vasker seg» (1945) merkes imidlertid en bevisst tilstramming og forenkling av formen, med kraftig markerte omriss. Påvirkningen fra Picasso er tydelig i andre samtidige bilder, men etter hvert myket han opp billedflaten. «Rød figur i blå sofa» (1949-50) markerer denne utviklingen. Utover 1950-tallet begynte en koloristisk frigjøring som i løpet av få år førte til en rik blomstring i hans kunst. På en utstilling i Galleri Moderne Kunst, Oslo i 1956 og i hans tre fjordbilder på Høstutstillingen 1957 er denne lysende, fargesterke kolorisme fullt utviklet.
Som impresjonistene malte han mest ute, direkte foran motivet. Naturen er alltid utgangspunktet, men det ferdige bilde blir en abstraksjon. Gjennom rendyrkingen og den sterke aksentuering av lys- og fargeinntrykkene søker han opplevelsen, selve essensen av naturen. Oftest drives abstraksjonen så langt at motivet bare skimtes. Med økende sikkerhet mestret han i årene fremover denne rike, blussende palett, gjerne forankret i et mettet svart.
Kilde:
Østby, Leif. (2014, 4. august). Thore Heramb. I Norsk kunstnerleksikon. Hentet 20. oktober 2019 fra https://nkl.snl.no/Thore_Heramb