GRAS ble startet i 1970 av Per Kleiva, Willibald Storn, Anders Kjær og Morten Krohg.
Initiativet hadde sitt utgangspunkt blant annet i den kollektive arbeidsformen og det politisk ...
GRAS ble startet i 1970 av Per Kleiva, Willibald Storn, Anders Kjær og Morten Krohg.
Initiativet hadde sitt utgangspunkt blant annet i den kollektive arbeidsformen og det politiske engasjementet som var fremtredende i radikale kretser på denne tiden. Blant de kunstnerne som samlet seg i verkstedlokalet i Christian Krohgs gate var foruten de nevnte Victor Lind, Bjørn Krogstad, Eva Lange, Egil Storeide, Bjørn Melbye Gulliksen, Siri Aurdal, Olav Orud, Jan Radlgruber, Asle Raaen og Øyvind Brune.
GRAS-gruppa presenterte seg for første gang med en grafikkmappe høsten 1971. Inspirert av amerikansk pop-kunst og hard edge maleri arbeidet GRAS-kunstnerne hovedsaklig med silketrykk som gjerne inneholdt fotobaserte elementer og som ofte hadde en plakatmessig utforming. Denne metoden, som ble introdusert til Norge på 1960-tallet, gav mulighet til å lage kunst som folk hadde råd til. I tillegg hadde kunstnerne som var tilknyttet GRAS felles politiske grunnholdninger forankret i en venstrepolitikk med en hardere marxist-leninistisk fraksjon på den ene siden og mykere sosialister på den andre. Det er derfor ikke overraskende at motivet i Anders Kjærs silketrykk Ny morgen er formann Mao som en oppadgående sol i horisonten. Selve navnet GRAS gir også assosiasjoner til 1970-tallets grasrotbevegelser og kampen mot EEC. Flere av bildene i KpA´s utstilling, blant andre Terje Roalkvams Plogen, Per Kleivas Hausten 1972 og Egil Røeds Kunst er bedre end guld, er innlegg i en nasjonal politisk eller mer lokal kunstpolitisk debatt.
GRAS-kunstnerne hadde også tidstypisk nok et sterkt engasjement knyttet til amerikanernes krigføring i Vietnam. Per Kleivas Blad frå imperialismens dagbok som viser krigshelikoptere som flyr innover et urørt landskap er et av de mest kjente verk fra denne tida. Bildet hadde i 1971 en åpenbar referanse til Vietnamkrigen og understreker kontrasten mellom krigsmaskinenes destruktive og naturens livsbejaende krefter. Også andre arbeider i KpA´s utstilling uttrykker sterk kritikk av amerikanernes krigføring, blant andre Victor Linds U.S.A og Morten Kroghs Welcome home soldier. I tillegg til Kleivas Blad frå imperialismens dagbok er Anders Kjærs Syd-amerikansk interiør, med blodflekkene i den kalde og golde fengselscellen, blitt stående som et av GRAS-gruppas sterkeste og mest varige bidrag som også kan sees i et videre perspektiv utover det rent samtidsaktuelle.