Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Okänd nederländsk mästare
Blomsterstilleben, 1600-talets början
Vi vet inte vem som har gjort målningen, bara att den är skapad av en okänd nederländsk mästare i början av 1600-talet, då motiv som detta blomsterstilleben blev allt mer populära. Deras utformning kunde se olika ut, ibland var blommorna strödda över ett bord andra gånger bundna i kransar eller som här placerade i en vas. I buketten på den här målningen kan man urskilja en mängd olika blommor. På bordet framför vasen avbildas en fjäril och en avbruten strimmig nejlika. Mest iögonfallande är kanske de strimmiga tulpanerna som är vackert placerade i helheten.
Redan på 1500-talet kom de första tulpanlökarna till Europa från Centralasien. På 1630-talet kom ett antal nederländska städer att driva upp en spekulationsbubbla genom handeln med tulpanlökar som går under beteckningen Tulipomanian. Det som bland annat gjorde att priserna steg drastiskt var en ökad efterfrågan i kombination med svårigheten att massproducera nya lökar. Särskilt eftertraktade var de strimmiga exemplaren, som till exempel Semper Augustus. Eftersom lökarna var så dyra, blev ett sätt att kunna omge sig med exklusiva blommor året om, att låta konstnärerna avbilda dem.
I samband med att det nederländska ostindiska kompaniet, VOC, grundades 1602 kom några få personer att på kort tid bli mycket rika. Adriaen Pauw, en av ostindiska kompaniets direktörer, köpte egendomen Heemstede strax utanför Haarlem och skapade en trädgård, där hela det kända beståndet av den mytomspunna röd-vitstrimmiga Semper Augustus fanns. Vad man inte förstod förrän i början av 1900-talet, var att det som orsakade förändringarna i löken så att bladen blev strimmiga var ett växtvirus som spreds med bladlöss. Detta medförde att handeln med de dyrbaraste lökarna blev som ett lotteri. 1637 sprack bubblan och priserna rasade. Det är denna period som omskrivs som Tulipomanian.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Produktion: 1600 - 1650 (omkring 1600 -1650)
- KonstnärOkänd mästare
- Konstnär, ortNederländerna
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ47
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedSeptember 2, 2016
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021046539640
- UUID7eb1f5bc-8e11-4c4a-897f-6440475166de
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».