Kong Haakon VII (1872−1957) er ikledd admiralsuniform, og vi aner konturene av sabelen nede til høyre. Kongen er avbildet sittende, rett forfra, i en avslappet positur. Bildet er t ...
Kong Haakon VII (1872−1957) er ikledd admiralsuniform, og vi aner konturene av sabelen nede til høyre. Kongen er avbildet sittende, rett forfra, i en avslappet positur. Bildet er typisk for Agnes Hiorths stil, som kjennetegnes av en skisseaktig veksling mellom figurasjon og abstraksjon. Hiorth har lagt stor vekt på de rent maleriske kvalitetene – oljemaling, fargene og strøkene – som bærende elementer i portrettet. Dette skaper en form for impresjonisme. Fargene i bakgrunnen er hovedsakelig holdt i nasjonalfargene rødt, hvitt og blått som lesbar symbolikk i et kongeportrett.
Portrettet, som ble bestilt av Stortinget for å markere hundreårsdagen for kong Haakon VIIs fødsel, ble avduket i Stortingets trappehall 3. august 1972. Stortingets portrett er en forminsket og omarbeidet versjon av portrettet Hiorth malte til Oslo rådhus tyve år tidligere. Portrettet kan minne om samtidige portretter av redere og fabrikkeiere. Bortsett fra bakgrunnsfargene, og at monarken er lik seg selv, er det ingen elementer i bildet som forteller oss at vi har med en konge å gjøre. Fravær av ytre prakt og tradisjonelle kongesymboler i bildet passer inn i etterkrigstidens nøkternhet, men henleder også vår oppmerksomhet mot den aldrende kongens ansikt som et uttrykk for personligheten bak kongerollen. Dette nedtonede og nærmest intime portrettet står samtidig i sterk kontrast til det mer tradisjonelle kongeportrettet av sønnen som henger ved siden av i trappehallen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».