Bildet skildrer en scene fra Eidsvoll i 1814. Vi befinner oss utenfor Eidsvollsbygningen, og all oppmerksomhet rettes mot mannen som er i ferd med å gå inn hovedinngangen. Mannen e ...
Bildet skildrer en scene fra Eidsvoll i 1814. Vi befinner oss utenfor Eidsvollsbygningen, og all oppmerksomhet rettes mot mannen som er i ferd med å gå inn hovedinngangen. Mannen er prins Christian Frederik (1786–1848). Han tas imot av en eldre mann som bukker og håndhilser, og bak Christian Frederik står en uniformskledd yngre mann som leder oppmerksomheten vår mot hovedpersonen. Det er ikke lett å få øye på hovedpersonen helt umiddelbart, men oppmerksomheten til alle i bildet er rettet mot inngangsdøren, med unntak av de to mennene til høyre og mannen i midten. Forgrunnen domineres av menn i ulike klær og uniformer, og til høyre en prest i pipekrage. I midten står en kvinne med sønnen sin, som vinker ivrig til den ankomne prinsen – og stattholderen, som han var på dette tidspunktet.
Scenen er hentet fra 16. februar og det såkalte Notabelmøtet eller Stormannsmøtet på Eidsvoll. 21 innflytelsesrike menn møttes på innbydelse fra stattholder Christian Frederik. Foranledningen var at stattholderen og den norske eliten i januar–februar ble kjent med innholdet i Kieltraktaten av 14. januar, og at den danske kong Frederik VI (1768–1839) ga opp kampen for å beholde Norge under helstaten Danmark–Norge. Møtet hadde stor historisk betydning fordi det her ble bestemt at det skulle kalles inn til en riksforsamling som skulle gi Norge en grunnlov. Notabelmøtet kom dermed til å sette i gang de hendelser som ledet frem til Riksforsamlingen og Norges grunnlov.
Det er ikke bildets motiv alene som forteller oss at dette handler om Notabelmøtet. Kunstneren Andres Bloch (1860–1917) var mest kjent for sine tegninger av historiske drakter og uniformer, og han hadde en stor produksjon av illustrasjoner i tegning og akvarell. Han illustrerte alt fra gutte- og ungdomsbøker, eventyrfortellinger og Margrethe Munthes barnesanger til seriøse verk for vitenskapelige publikasjoner og populærvitenskapelige forfattere, og det er i Oberst H. Angells bok Syv aars krigen for 17de mai 1807–1814 vi finner sikkert svar på hva vi ser i Stortingets bilde. Boken kom ut til Grunnlovens 100 års-jubileum og ble illustrert av Bloch. I kapittelet Kristian Fredrik og Carl Johan, som starter med Kielfreden og i høystemte ordelag tar oss gjennom de avgjørende månedene i 1814 frem mot Grunnloven, finner vi blant mange to illustrasjoner. Den ene er svært lik Stortingets og er på side 227. Den viser en scene rett etter at stattholderen er gått inn og vognen hans kjører avgårde, og på side 235 finner vi tegningen Kristian Fredrik og Karsten Anker paa Eidsvold. Carsten Anker (1747–1824) var ikke på Eidsvoll da Grunnloven ble laget, men i London. Stortingets bilde må derfor være ankomsten i forbindelse med notabelmøtet, hvor Anker, som var deltager og som eier av Eidsvoll som vert, tar imot stattholderen i døren. Stortingets bilde, som er en såkalt gouache, et ikke-gjennomsiktig vannfargemaleri på papir, er trolig en illustrasjon som aldri ble benyttet i boken. Bildet ble innkjøpt av Stortinget i 2003, da med tittelen Eidsvold 1814.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».