Sissel Blystads billedvev Landskap dominerer vandrehallen og dekker med sine tre deler til sammen 47 kvadratmeter. Arbeidet med å farge garn og selve vevingen ble utført hos Handar ...
Sissel Blystads billedvev Landskap dominerer vandrehallen og dekker med sine tre deler til sammen 47 kvadratmeter. Arbeidet med å farge garn og selve vevingen ble utført hos Handarbetets Vänner i Stockholm etter kartonger tegnet av Blystad. De tre delene henger sammen i et landskapspanorama med fragmenter av himmel, fjell, vann, hus, båt, åker og eng. Kunstneren veksler mellom det figurative og en mer abstrakt naturforståelse. Hele motivet er imidlertid holdt i billedvevens flate, med varierende mønster av fargede plan, uten forsøk på å lage perspektiv i de gjenkjennelige figurative elementene. Her er både blodrød solnedgang, dypgrønn skog, blått hav, gyllen ørkensand og høyfjellsbrunt og blått – i fin kontrast til den gule teglveggen. Kunstneren har gitt uttrykk for at hun ønsker at kunstverket «skal være et pusterom for sjelen i en stresset stortingshverdag».
Landskap ble avduket 9. mai 2005 som en del av Stortingets 100-årsmarkering av unionsoppløsningen med Sverige. Blystads vev er i dag et av Norges mest eksponerte kunstverk der det skimtes i bakgrunnen når politikere intervjues i nyhetssendinger eller fotograferes. Med robust garn og syntetiske farger er veven skapt for å motstå påkjenningene fra blitslyset og solens gang i vandrehallen.
Opprinnelig var det Karen Holtsmarks tredelte vev Solens gang som var plassert i vandrehallen. Den ble avduket i 1964, men med det sterke sollyset som kommer inn i vandrehallen, ble Holtsmarks vevde sol stadig blekere, og i 2005 ble den erstattet med Blystads verk. Det er for øvrig interessant å sammenlikne Blystads vev og hennes kunstneriske motivasjon med Holtsmarks komposisjon som viste soloppgang, arbeidsdag og solnedgang mot en bakgrunn av årstidenes veksling. Mens Blystad byr på et pusterom i kunsten, sprang Holtsmarks ideer ut av optimisme og fremtidstro i etterkrigstidens
Norge, samtidig som hennes kunst også hadde et tydelig didaktisk formål.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».