Ved første øyekast er det kanskje ikke lett å få øye på noe gjenkjennelig i Inger Sitters bilde. Malingen er påført lerretet i flere lag, hvor både bruk av spatel og fortynning av ...
Ved første øyekast er det kanskje ikke lett å få øye på noe gjenkjennelig i Inger Sitters bilde. Malingen er påført lerretet i flere lag, hvor både bruk av spatel og fortynning av malingen har latt de underliggende lag – malingsstrøk og papirbiter – trenge igjennom. Foruten hvitt, er fargene sort, rødt og oransje dominerende. Komposisjonen fanger bevegelser som synes å fortsette ut over rammekanten, ut fra et knutelignende sentrum. I et maleri som dette er ikke det ikke nødvendigvis det fortellende innholdet viktig, men bildets spenning mellom flate og form, fargenes samspill og helheten i komposisjonen.
Bildet tar trolig utgangspunkt i en naturopplevelse, men Sitter har under arbeidsprosessen beveget seg bort fra noe konkret gjenkjennelig i denne opplevelsen. Sitter fortetter inntrykk og opplevelser, og tittelen og den dominerende hvitfargen gjør at en snøtung novemberdag synes nærliggende. Siden bildet tar utgangspunkt i noe konkret i våre omgivelser, er det ikke bare form og farge. Med utgangspunkt i en årstid og landskapet i den erfarte verden er maleriet derfor abstrakt og ikke nonfigurativt.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».