• Tebord i to etasjer. To bordplater bæres av fire gjennomgående ben med organisk utforming. Benene minner om buktende grener, dekorert med plastiske bladornamenter i høyt relieff. Bordplatene er rektangulære og dekorert med intarsiaarbeider med tre- og plantemotiver. Sidene preges av et mykt bølgende linjespill og avsluttes med en forhøyet list. På kortsidene til den nederste bordplaten er det påsatt bronsehåndtak med slyngende utforming. Arbeidet er utført i jakaranda med ulike treslag som intarsiadekor. 

På den øverste platen er følgende innskrifter som intarsia: «Gallé E. Expos 1900» samt «sicut hortus semen suum germinat / sic Deus germinabit Justitiam. Is». Innskriften er en omskriving av Jesaja 61:11: «Som en hage lar førene gro, slik skal Herren la rettferdighet spire frem». Sitatets betoning av rettferdighet er en henvisning til Dreyfuss-affæren, som Gallé var opptatt av rundt århundreskiftet (Ref: Musée de l’École de Nancy. L’École de Nancy face aux questions politiques et sociales de son temps: ceux qui vivent ce sont ceux qui luttent. Nancy: Musée de l’École de Nancy, 2015, 159).
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Tebord i to etasjer. To bordplater bæres av fire gjennomgående ben med organisk utforming. Benene minner om buktende grener, dekorert med plastiske bladornamenter i høyt relieff. Bordplatene er rektangulære og dekorert med intarsiaarbeider med tre- og plantemotiver. Sidene preges av et mykt bølgende linjespill og avsluttes med en forhøyet list. På kortsidene til den nederste bordplaten er det påsatt bronsehåndtak med slyngende utforming. Arbeidet er utført i jakaranda med ulike treslag som intarsiadekor. 

På den øverste platen er følgende innskrifter som intarsia: «Gallé E. Expos 1900» samt «sicut hortus semen suum germinat / sic Deus germinabit Justitiam. Is». Innskriften er en omskriving av Jesaja 61:11: «Som en hage lar førene gro, slik skal Herren la rettferdighet spire frem». Sitatets betoning av rettferdighet er en henvisning til Dreyfuss-affæren, som Gallé var opptatt av rundt århundreskiftet (Ref: Musée de l’École de Nancy. L’École de Nancy face aux questions politiques et sociales de son temps: ceux qui vivent ce sont ceux qui luttent. Nancy: Musée de l’École de Nancy, 2015, 159).
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Tebord i to etasjer. To bordplater bæres av fire gjennomgående ben med organisk utforming. Benene minner om buktende grener, dekorert med plastiske bladornamenter i høyt relieff. Bordplatene er rektangulære og dekorert med intarsiaarbeider med tre- og plantemotiver. Sidene preges av et mykt bølgende linjespill og avsluttes med en forhøyet list. På kortsidene til den nederste bordplaten er det påsatt bronsehåndtak med slyngende utforming. Arbeidet er utført i jakaranda med ulike treslag som intarsiadekor. 

På den øverste platen er følgende innskrifter som intarsia: «Gallé E. Expos 1900» samt «sicut hortus semen suum germinat / sic Deus germinabit Justitiam. Is». Innskriften er en omskriving av Jesaja 61:11: «Som en hage lar førene gro, slik skal Herren la rettferdighet spire frem». Sitatets betoning av rettferdighet er en henvisning til Dreyfuss-affæren, som Gallé var opptatt av rundt århundreskiftet (Ref: Musée de l’École de Nancy. L’École de Nancy face aux questions politiques et sociales de son temps: ceux qui vivent ce sont ceux qui luttent. Nancy: Musée de l’École de Nancy, 2015, 159).
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Tebord i to etasjer. To bordplater bæres av fire gjennomgående ben med organisk utforming. Benene minner om buktende grener, dekorert med plastiske bladornamenter i høyt relieff. Bordplatene er rektangulære og dekorert med intarsiaarbeider med tre- og plantemotiver. Sidene preges av et mykt bølgende linjespill og avsluttes med en forhøyet list. På kortsidene til den nederste bordplaten er det påsatt bronsehåndtak med slyngende utforming. Arbeidet er utført i jakaranda med ulike treslag som intarsiadekor. 

På den øverste platen er følgende innskrifter som intarsia: «Gallé E. Expos 1900» samt «sicut hortus semen suum germinat / sic Deus germinabit Justitiam. Is». Innskriften er en omskriving av Jesaja 61:11: «Som en hage lar førene gro, slik skal Herren la rettferdighet spire frem». Sitatets betoning av rettferdighet er en henvisning til Dreyfuss-affæren, som Gallé var opptatt av rundt århundreskiftet (Ref: Musée de l’École de Nancy. L’École de Nancy face aux questions politiques et sociales de son temps: ceux qui vivent ce sont ceux qui luttent. Nancy: Musée de l’École de Nancy, 2015, 159).
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Tebord i to etasjer. To bordplater bæres av fire gjennomgående ben med organisk utforming. Benene minner om buktende grener, dekorert med plastiske bladornamenter i høyt relieff. Bordplatene er rektangulære og dekorert med intarsiaarbeider med tre- og plantemotiver. Sidene preges av et mykt bølgende linjespill og avsluttes med en forhøyet list. På kortsidene til den nederste bordplaten er det påsatt bronsehåndtak med slyngende utforming. Arbeidet er utført i jakaranda med ulike treslag som intarsiadekor. 

På den øverste platen er følgende innskrifter som intarsia: «Gallé E. Expos 1900» samt «sicut hortus semen suum germinat / sic Deus germinabit Justitiam. Is». Innskriften er en omskriving av Jesaja 61:11: «Som en hage lar førene gro, slik skal Herren la rettferdighet spire frem». Sitatets betoning av rettferdighet er en henvisning til Dreyfuss-affæren, som Gallé var opptatt av rundt århundreskiftet (Ref: Musée de l’École de Nancy. L’École de Nancy face aux questions politiques et sociales de son temps: ceux qui vivent ce sont ceux qui luttent. Nancy: Musée de l’École de Nancy, 2015, 159).
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Sicut hortus [Tebord]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to