• Knekort, enkeltspent damekåpe av ren ull. Lukket midt foran med 6 tettstilte, små benlignende knapper og knapphull i fronten, og en ekstra knapp øverst. Liten ståkrage, høyere bak. Øvre del av forstykkene kan bøyes til side når knappen ikke er i bruk. Kåpen får da smale "slag". SØLV styler den med slike slag, og lar også ermene ha en liten oppbrett nederst, slik at fôret akkurat kan sees litt i nederkant. Ermene er to-søms, med et ekstra bakstykke. Den bakre sømmen har liten splitt nederst, ca. 4 cm. Kåpen har også 2 bakstykker med et lite innsnitt øverst, midt på skuldersømmen på hver side, søm midt bak og 18,5 cm splitt nederst. Skråstilt, passepoilert lomme med klaff på hver side i hoftehøyde. Beltestropp i i hver side i midjehøyde. Helfôret, med sølvskimrende bånd isydd i sømmen mellom ullen og fôrsilken. Fôret er også sydd inntil nederst. Liten, passepoilert innerlomme på venstre side, noe innsnevret ved at kåpens etikett er påsydd med kryssesting utenpå lommen og noen av stingene går gjennom. Langt knyttebelte i tweed, opprinnelig løsthengende , men nå festet midt bak av museets skredderutdannede assistent.

Short a-shaped coat [Kåpe]