Photo: Bohusläns museum

Historien om Bohuslän, del 2

Historien om Bohuslän – Del II. Från 1536 till nutid.

204 objects

Historien om Bohuslän – Del II. Från 1536 till nutid.

Fortsättningen på den spännande historien om Bohuslän. Utställningen tar vid där den första delen slutade - från tidigt 1500-tal fram till våra dagar.

Utställningen innehåller originalföremål, film och interaktiva möten. Utställningen passar särskilt bra för familj och barn mellan 9 och 12 år.

Ett spännande familjeäventyr

Denna utställning är ett spännande familjeäventyr där du får ta del av omvälvande ögonblick och gripande människoöden. Det är under den här perioden, från 1536 och framöver som Bohuslän blir svenskt, de stora sillperioderna bidrar till perioder av stor rikedom, kvinnor får sätta livet till i häxprocesserna och där slutligen det definitiva steget tas från kungamakt till folkstyre och allmän rösträtt för alla och industrialism och urbanisering sätter sin prägel på landskapet.

För att tydligare få en bild över hur livet kunde se ut för våra historiska bohusläningar kommer du att möta några historiska bohusläningar – häxanklagade Gunnel Anderses, Karl XII:s fältskär Melchior Neumann, skeppsredaren Maria Bagge och sjuksköterskan Alva Johansdotter.

Tidsmaskiner och tidskrockar

I utställningen kommer karaktärer från olika tidsåldrar också få chansen att träffas. Vad händer egentligen när vikingaprinsessan Astrid får möta den föräldraledige småbarnspappan Jonas från nutiden? Dessa tidskrockar kommer på ett lekfullt och humoristiskt vis ge dig som besökare nya synvinklar på den bohuslänska historien. Utställningen kommer att utmana din värld genom en kreativ, rolig och spännande upplevelse.

Här kan du bland annat tävla om att bli månadens tidsresenär genom att delta i en frågetävling där svaren vi söker gömmer sig i utställningens innehåll. Historien om Bohuslän är en upplevelse som kommer väcka din nyfikenhet att lära dig mer om Bohusläns historia. Uddevallas ambassadör Daniel Norberg, känd från Bingolotto och Youtube, dyker upp som karaktär i utställningen.

Projektet Historien om Bohuslän – en del av Historien om Sverige

Utställningen Historien om Bohuslän del 2 – en del av Historien om Sverige är en natur- och kulturhistorisk utställning som visas 2024 fram till januari 2025. Del 1 berättade om perioden stenåldern (14 000 f.Kr) fram till senmedeltiden (1536 e.Kr). Den aktuella del två tar vid från år 1536 fram till våra dagar.

Utställningen är en del av ert större projekt som pågår under Bohusläns museums jubileumsår 2024. Genom underhållande historiekvällar, intressanta föredrag, lustfyllda aktiviteter för barn och unga, kulturhistoriska vandringar och naturligtvis spännande utställningar lyfter vi den bohuslänska historien. Projektet syftar också till att komplettera med ett lokalt perspektiv på SVT:s stora historiesatsning ”Historien om Sverige”.