main article image

Raff i regn! Smil når englene gråter!

Hvem husker ikke med trangpustet gru barndommens triste regnfrakker med sydvest og gummistøvler […]? Det var ikke akkurat et antrekk å bli i perlehumør av på skolevei i kulingkast og annen utrivelighet? Etterpå kom de gjennomsiktige, lette plastfrakkene med posehette til å klemme nedover krøllene. Det var først etter krigen at en regntøyprodusent ved Oslofjorden slapp smilet løs og introduserte hele paletten av farver i kåper og caper, og dermed var det gjort og slaget tapt for det deprimerende tordengrå. Parolen ble heretter: Raff i regn! Smil når englene gråter!

Med denne treffende beskrivelsen av utviklingen av regntøymoten på 1960-tallet introduserte Adresseavisens moteskribent Helly-Hansens regntøysatsing i 1968. Mye av æren, for at Helly-Hansens regnklær ble moteplagg for bevisste kvinner i alle aldre, må tilskrives Lill Hallan fra Larkollen. I årene hun var ansatt som motekonsulent leverte Helly-Hansen både enkeltplagg og kolleksjoner på høyde med motehusene i Paris og London.

Reklame for Sneppert-Coat. Det populære plagget fikk navn etter Sneppertene, de praktiske og dekorative låsene i plast. Fotograf ukjent / Østfoldmuseene / Moss by- og industrimuseum

Fra Sneppert til Zip

Mens skolejentene la sin elsk på romslige og praktiske Sneppert Coat med store lommer i sidene og fast hette med fôr i kontrastfarge, slo de trange og lårkorte plaggene an hos tenåringsjentene. Ute på byen kledde unge damer seg i Mary Quant-inspirerte PVC-frakker som Zip-Coat med glidelås-lukning i front eller Lakk-Trench kombinert med Lets gummistøvler fra Viking. Stil var viktigere enn funksjon. I markedsføringen av de korte og lakkblanke plaggene valgte Helly-Hansen å bruke to unge kvinner, omtalt som Eva-døtrene, som modeller. Med tidsriktig sminke annonserte de drømmen om en ungdommelig og rocka look i aviser og moteblad.

Annonse for Helly-Hansen, ukjent avis ant. i 1968. Eva-døtrene i Zip-Coat og Lakk-Trench. Plaggene de bar ble annonsert som Noe nytt og lekkert. Faksimile fra Helly Hansens klipparkiv. Østfoldmuseene / Moss by- og industrimuseum
Tung sminke og gummistøvler var et naturlig tilbehør til Zip Coat. Egil Martinsen (ant.) / Østfoldmuseene / Moss by- og industrimuseum

Moss på motekartet!

Ved å plastbelegge mønstret bomull var det mulig å lage lekre kolleksjoner. I 1969 inngikk Helly-Hansen et samarbeid med konfeksjonsbedriften Nils Sederholm A/S i Moss. Lill Hallan var ansatt som motekonsulent i begge firmaene, og det resulterte i flere felles visninger av kolleksjonen Rain Colour Look med kjoler og bluser fra Frøja Konfeksjon. Lørdag 11. oktober samme år meldte Moss Dagblad at «Regntøy og kjoler fra Moss vakte begeistring utenlands!» Anledningen var bedriftenes moteoppvisning av det kommende årets sommerkolleksjoner, der både moteinteresserte, - skribenter og lokalpresse hadde møtt opp. Bestillingene hadde begynt å tikke inn og, og ifølge avisen stod både engelskmenn og amerikanere i kø for å sikre seg det smarte regntøyet og kjolene fra Moss.

Faksimile fra Damemoteuken til Det Nye høsten 1970. Modellene bærer herrfrakk og regnkåper i Rain Colour Look. Modellen til venstre er Torunn Ogden fra Moss. Dette var første gang hun var modell for Helly-Hansen. Utklipp fra Ogdens private album Østfoldmuseene / Moss by- og industrimuseum.

Rain Colour Look

I bresjen for regntøy-kolleksjonen Rain Colour Look stod Lill Hallan sammen med Roar Aune. I 1970 fikk den unge og nyutdannede Aune ansvar for design- og modellavdelingen ved Helly-Hansen. I en e-post til museet i 2015 fortalte Aune at bedriften lot Hallan ha de overordnede ansvaret for kolleksjonene, og det var nok for å holde styr på han. Aune var modig og godt orientert i det internasjonale motebildet, i tillegg brakte han med seg impulser fra eget designarbeid i Paris. Regnkåpene til Aune var klassiske i snittet med moderne detaljer og matchende hatter. Plaggene ble levert i mønstret tekstil belagt med PVC. Mønsteret i tekstilen la an tonen fra romantiske, blomstrete kåper med puffermer og volanger til tøffere trench coates med krokodille- og slangemønster. Doble knapper, niter, spensler og brede slag ga klærne et eksklusivt og moderne uttrykk.

Korte regnkåper med blomstret mønster fra kolleksjonen Rain Colour Look. Egil Martinsen (ant.) Østfoldmuseene / Moss by- og industrimuseum

Tilbake til det praktiske igjen

Roar Aune formga også seilerklær, barneregntøy, fiberpelsprodukter og lettere regnklær til sport, fritid og jakt de fem årene han arbeidet ved Helly-Hansen. Bedriftens satsing på de fargerike og mønstrete regnplaggene for motebevisste kvinner kulminerte med Rain Colour Look. Fra midten av 1970-tallet dominerte det praktiske og sporty igjen. Om plaggene ble for eksklusive og kostbare for kvinner flest, vet vi ikke, men etter hvert som moten endret seg mot det vide og romslige på 1980-tallet anså nok de fleste de smale, feminine og mønstrete plaggene for passé.