main article image

Kulturlandskapet og sommerfjøset på Berger

Gjengroing av kulturlandskap er en utfordring mange steder. Seterdrift og dyr som beiter i utmark er ikke lenger det som er vanlig, i hvert fall ikke i dette området av Norge. På Berger holdes kulturlandskapet i hevd av Berger gård som lar sine kyr beite her.

Berger Gård driver med ammeku og har storparten av besetningen boende i «sommerfjøset». I tidligere tider bodde dyrene hjemme på gården på vinteren og ble ledet opp til beitet på sommeren. Her hadde man et enkelt fjøs slik at man fikk melket kyrne morgen og kveld, dette fjøset ble kalt sommerfjøset. Dyreholdet ble etter hvert lagt ned og sommerfjøset revet. I 2018 ble det oppført nytt fjøs egnet for dagens drift med ammekuproduksjon.

Ammeku er betegnelsen på kyr som dier kalven sin selv, og er den type ku man driver med om man har kjøttproduksjon. Kalven går sammen med sin mor og resten av flokken til den er avvendt rundt seks måneders alder. En del av kalvene vokser opp til å bli ammekyr selv, mens oksene og noen kviger går til kjøttproduksjon. Besetningen er på om lag 50 kuer med kalv og en til to okser. På vinterhalvåret er de inne i fjøset, hvor de står på talle av flis og har fri tilgang på mat og vann. Når våren kommer åpnes portene og kyrne kan rusle rett ut på beitet. En del av besetningen kjøres til andre beiter i nærområdet for at det skal bli nok gress til alle. Beitesesongen varer som regel fra midt i mai til slutten av september.

Flokken består av dyr med godt temperament, men turgåere må ta hensyn når de er i området. Det er viktig å opptre rolig og forutsigbart, brå lyder, løping og hunder kan skremme dyrene. Gå aldri mellom ku og kalv, og prøv å gå rundt flokken i stedet for gjennom. Om du er på bærtur med bøtte unngå å rasle med den – da kan det hende de kommer etter deg for en godbit!