17. maitog på vei gjennom Jaren sentrum.
17. maitog på vei gjennom Jaren sentrum. Nielsen, Arthur / Hadeland Folkemuseum CC CC0

Fotograf Arthur Nielsen - på Hadeland

Arthur Nielsen (1878-1966) startet å fotografere tidlig på 1900-tallet. Etter å ha skadet ryggen ble fotografering hans yrke fra 1914, først på Ulefoss og senere på Hadeland.

Idrett og arbeiderbevegelse var hans hovedinteresser. Det er lett å se i glassplatesamlingen som Nielsens sønn ga i gave til Hadeland Folkemuseum. Samlingen er nå digitalisert og i overkant av 320 foto er tilgjengelig her på DigitaltMuseum.

Et arbeidslag ved ei jernbanelinje. Nielsen, A. CC CC0

Arthur Nielsen ble født i Kristiania 5. november 1878. Han var sønn av kurvmaker Hans Peter Julius Nielsen (f. 1843 i Danmark) og Ingolina Catharina Nielsen (f. 1843 i Kristiania).

Arthur Nielsen gikk i gravørlære i Kristiania og arbeidet som gravør i Kristiansand i 1900, men begynte senere å arbeide ved jernbanen. Han ble stasjonsbetjent på Eina i oktober 1903, og kom derfra til Gran i januar 1905. I november 1905 giftet han seg med Martha Nielsen (f. 1887 i Lynnemarken, Gran). I folketellingen 1910 bodde de på Solvang i Gran. De fikk til sammen seks barn.

Nielsen fikk ødelagt ryggen, og ble pensjonert fra jernbanen i oktober 1909. I 1911 fikk han handelsbrev, og han drev gullsmedforretning i noen år i Gran. Det neste ble fotografering, men det er ukjent hvor og hvordan han lærte håndverket.

Fotograf Arthur Nielsen

Båter og tømmer på Randsfjorden ved Nesbakken, Jevnaker. Nielsen, A. CC CC0

I 1914 flyttet Nielsen med familien til Ulefoss, der han arbeidet som fotograf. Det er uklart om Nielsen her drev fotografvirksomheten selv, eller om han arbeidet hos en annen fotograf. Arthur Nielsen vendte tilbake til Gran, og i 1916 flyttet han med familien til Jevnaker.

Han ble boende på Jevnaker til 1942. Arthur Nielsen drev hele tiden med litt av hvert, som fotografering, innramming, gravering og lysbilde- og filmframvisning. Han startet privat kino i Jevnaker og reiste rundt på Østlandet og viste fram film.

Nielsen flyttet til sønnen på Jaren i 1942, og bodde der til han kom på gamlehjem, over 80 år gammel. Han fortsatte å fotografere helt fram til begynnelsen av 1960-åra.

Nielsen fremkalte og kopierte bildene sine selv. Motivene vitner om hans interesse for idrett og engasjement i arbeiderbevegelsen. Det er ellers en del portretter, bilder av hornmusikk og andre oppdrag. Kvaliteten på barnefotografiene er varierende. Det var tydelig utfordrende å få barna til å sitte stille lenge nok.

Brudeparet Ester Dammen og Asbjørn Berg med gjester Nielsen, A. CC CC0
Familieportrett Nielsen, A. CC CC0
Familien Bakken på Jevnaker Nielsen, A. Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)

Nielsen i samlingene ved Hadeland Folkemuseum

Portrett av ukjent jente. Nielsen, A. CC CC0

Hans glassplatesamling ble tatt vare på av en av sønnene og overtatt av Hadeland Folkemuseum i 1984. Bildene er tilgjengelige her på DigitaltMuseum. Det er i all hovedsak motiv fra Jevnaker 1925-1942 og fra Jaren 1946-1960.

Arthur Nielsens fotografiapparat er også gitt i gave fra familien til Hadeland Folkemuseum. I Opplandsarkivet avd. Randsfjordmuseet fins et privatarkiv etter Arthur Nielsen.

Arthur Nielsens foto på DigitaltMuseum

Kilder og litteratur

"Arthur Nielsen" på Lokalhistoriewiki: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Arthur_Nielsen

Lange, Åse A.: «Arthur Nielsen, fotograf på Jevnaker og Jaren», i Årbok for Hadeland 1984.

Opplansarkivet avd. Randsfjordmuseet, OAHF, Arthur Nielsen (privatarkiv)