History
-
Trefoldighet kirke erstattet den bare 52 år gamle Grosch-kirken på stedet. Trefoldighet kirke er en nygotisk langkirke av tegl med grunnplan som et latinsk kors. Skipet er bredt med smalere sideskip og med brede og grunne korsarmer plassert nær koret. Kirken er tegnet av Christian Fürst og ble vigslet i 1888. Kirken har mange likhetstrekk med den tyske arkitekten Johannes Otzens St. Gertrud kirke i Hamburg.
Det nygotiske interiøret har et gjennomført og høyt detaljeringsnivå. Galleriene i tverrskipene understøttes av søyler med murte buer og er trukket litt frem for å skape en balkongaktig virkning. I 1901 fikk kirken en ny altertavle av August Eiebakkes maleri «Kristus forlater disiplene», og koret fikk en dekorfrise av Egon Schmüser. På 1950-tallet ble fargene i interiøret endret, men fortsatt er den røde upussede teglen dominerende element.
Kilde: Eldal, J.C. (2002)Kirker i Norge. Med historiske forbilder. 1800-tallet. AFRO
Tid: 1888, 19. århundre (1801 - 1900)
Bygget: 1888
Kulturhistorisk merking
Listeført (etter 1850) (D1)
Placement
- Arendal (Kommune) - Trefoldighet sokn (05070101), Arendal prosti, Agder og Telemark bispedømme - Kirkebakken 1, 4836
1 object
Trefoldighet kirke, Arendal
Trefoldighet kirke erstattet den bare 52 år gamle Grosch-kirken på stedet. Trefoldighet kirke er en nygotisk langkirke av tegl med grunnplan som et latinsk kors. Skipet er bredt me ...
Trefoldighet kirke erstattet den bare 52 år gamle Grosch-kirken på stedet. Trefoldighet kirke er en nygotisk langkirke av tegl med grunnplan som et latinsk kors. Skipet er bredt med smalere sideskip og med brede og grunne korsarmer plassert nær koret. Kirken er tegnet av Christian Fürst og ble vigslet i 1888. Kirken har mange likhetstrekk med den tyske arkitekten Johannes Otzens St. Gertrud kirke i Hamburg.
Det nygotiske interiøret har et gjennomført og høyt detaljeringsnivå. Galleriene i tverrskipene understøttes av søyler med murte buer og er trukket litt frem for å skape en balkongaktig virkning. I 1901 fikk kirken en ny altertavle av August Eiebakkes maleri «Kristus forlater disiplene», og koret fikk en dekorfrise av Egon Schmüser. På 1950-tallet ble fargene i interiøret endret, men fortsatt er den røde upussede teglen dominerende element.
Kilde: Eldal, J.C. (2002)Kirker i Norge. Med historiske forbilder. 1800-tallet. AFRO
-
- ArchitectFürst, Christian (1860 - 1910)
- TrossamfunnDen norske kirke
References
License information
- License Navngivelse-Ikkekommersiell-Ingen bearbeidelse (CC BY-NC-ND)
Metadata
-
Alternative name
- 090601101 - Bygningskode Kirkebyggdatabasen 2004
- 101 - Bygningsid Kirkebyggdatabasen 2008
- 83790-3 - Kulturminneid, Riksantikvaren
- 166987466 - Bygningsnummer Matrikkelen
- 4203-501/280 - Gnr Bnr
- Part of datasetNorske kirker (Hovedorganisasjonen KA)
- Provider
- Date publishedFebruary 23, 2024
- Date updatedJune 14, 2024
- UUID7304e2d0-de2d-4592-9303-cc162c6cbb81