Andreas E. Disen hadde en spesiell kjærlighet til fjellet. Hans malerier med motiver hentet fra norsk høyfjell dominerer hans kunstneriske produksjon.
Andreas E. Disen var elev h ...
Andreas E. Disen hadde en spesiell kjærlighet til fjellet. Hans malerier med motiver hentet fra norsk høyfjell dominerer hans kunstneriske produksjon.
Andreas E. Disen var elev hos Eckersberg malerskole og Den kgl. tegneskole på slutten av 1860-tallet. Etter studieårene i Kristiania fikk han stipend til kunstakademiet i Karlsruhe, hvor han studerte under Hans Gude fra 1871 til 1876.
Andreas E. Disen kom i godt selskap i Karlsruhe, med medstudenter som Eilif Peterssen, Frits Thaulow, Christian Krohg, Frederik Collett og Kitty Kielland.
Andreas E. Disen hadde en spesiell kjærlighet til fjellet. Hans malerier med motiver hentet fra norsk høyfjell dominerer hans kunstneriske produksjon. Mange av Disens arbeider har sitt utspring i Gudbrandsdalen og Jotunheimen, men også Hallingdal og Hardangervidda er godt representert i hans høyfjellsbilder.
I 1889 forlot Andreas E. Disen Kristiania og vendte tilbake til barndommens Vikersund i Modum. Her giftet han seg, og herfra fortsatte han å male landskapsbilder fra det norske høyfjellet. Han kom gradvis i skyggen av det rådende norske billedkunstmiljøet ved overgangen fra 1800- til 1900-tallet. Da Andreas Disen trådte inn på kunstnerarenaen, var det romantikken som regjerte i norsk billedkunst. Da realismens gjennombrudd kom i Norge, forble Disen romantiker – uten påviselig vilje eller evne til å følge med inn i den nye tid.
Maleri av fossefall med vanndrevet kvern/mølle eller oppgangssag, olje på lerret. Signert "ADisen 1913" nede til høyre. Bred treramme med utskåret gulldekor som står opp i relieff. ...
Maleri av fossefall med vanndrevet kvern/mølle eller oppgangssag, olje på lerret. Signert "ADisen 1913" nede til høyre. Bred treramme med utskåret gulldekor som står opp i relieff. Lerretet er spent over ei treramme med spiker, satt sammen av fire trelister. Denne er igjen festet til den brede dekorerte ramma ved hjelp av bøyde spiker. På baksiden er det festet et messingskilt med inngravert tekst: "Gave til fylkesmannsembedet fra H.B. Guldahl", i tillegg er det gravert inn tallet 7 på skiltet. Oppheng bestående av to øyeskruer og ståltråd. På baksiden av lerretsramma er det stemplet inn 96 på den ene vertikale trelisten og 70 på den øvre horisontale trelisten, dette angir trolig lengden på listene som ramma består av.
På baksiden av den ytre ramma med gullornamentikk er det festet et rødt klistremerke fra Th. Grøtan & sønn, som har stått for innrammingen.