"En legendarisk spelman som spelade mycket i gränstrakterna Värmland - Dalarna var Leisme Per Larsson
(1822 - 1907).

Under sina vandringar vistades han en del i Värmland, närmare bestämt i Norra Ny, där han spelade tillsammans med klockaren och spelmannen Johan Jerdin.

När Lennart i slutet av 1940-talet träffade och umgicks med Leisme Pers sonson, fiolspelmannen Herman Strömberg, var återigen kopplingen Värmland - Dalarna ett faktum. Lennart framhåller att den musik han lärt efter Strömberg spelats i olika varianter på båda sidor om länsgränsen.

Idag spelar Lennart tillsammans med Hagforsbygdens spelmanslag. Han har även förmedlat en del Strömbergslåtar till de yngre deltagarna i spelmanslaget, vilket borgar för att folkmusikkopplingen Värmland - Dalarna kommer att bestå i många, många år.

Mats Berglund"