I Matteusevangeliet berättas att de tre konungarna färdades österifrån och följde en stjärna som ledde dem till judarnas konung i Betlehem. De tre representerar olika åldrar, folks ...
I Matteusevangeliet berättas att de tre konungarna färdades österifrån och följde en stjärna som ledde dem till judarnas konung i Betlehem. De tre representerar olika åldrar, folkslag, och kontinenter – Europa, Afrika och Asien – och deras hyllning till Jesus symboliserar den världsliga makten underkastelse inför kyrkans auktoritet. Gåvorna i form av guld, rökelse och myrra, tolkades som symboler för Kristi kungavärdighet, prästämbete och människoblivande. Målningen åskådliggör tanken att det nya testamentet vilar på fundamentet av det gamla: på platsen där den heliga familjen tar emot de tre konungarna ligger de sönderbrutna pelarna från ett antikt tempel. Ett starkt dagsljus lyser upp de stadiga figurerna som modelleras fram genom knivskarpa kontraster mellan skuggor och dagrar. Det praktfulla skådespelet med konungarna, vars klädsel av sidenbrokad återges med en utsökt känsla för olika stoffer, kombineras med konstnärens strävan efter tydlighet i berättelsen. Realismen i gestaltningen av de manliga figurerna kontrasterar mot Jesusbarnets och Marias mer idealiserade former.
Matthias Stom var en bland många holländska konstnärer som for till Rom i början på 1600-talet. Där tog de starka intryck av Caravaggios ljusdunkelmåleri. De skildrade gärna nattsc ...
Matthias Stom var en bland många holländska konstnärer som for till Rom i början på 1600-talet. Där tog de starka intryck av Caravaggios ljusdunkelmåleri. De skildrade gärna nattscener där realistiskt avbildade figurer modelleras fram med hjälp av artificiella ljuskällor. Stoms målning visar en ung man som läser i skenet från ett vaxljus. Hans koncentration ger en bild av dåtidens idéer om flit och dygd. Målningen var avsedd att ge såväl en skönhetsupplevelse som ett tillfälle till begrundan.