• Carl Henrich Nieuvjaars (1852-1907) skogstue ved Storvatnet i Steigen.  Bildet later til å være tatt mens huset var under ombygging.  Det er en enkel, rektangulær laftekonstruksjon med torvtak.  I lia nedenfor vokser det granskog som Nieuwejaar skal ha plantet.  Nedenfor skimtes Storvatnet og på motsatt side en bratt fjellskråning.  Jfr. DSS. 0905.

Se artikkel fra Lokalavisa Nord-Salten 6. februar 2013 under fanen «Andre opplysninger».  Denne artikkelen forteller at skogstua har gått under navnet «Musbakk», og reflekterer itt over hvor gammel den kan være,
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Storvatnet statsskog - Nieuvejaars skogstue"

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits