• Gjedderuse eller -teine, i området der fotografiet er tatt gikk slik fiskeredskap under navnet "risju". Dette dreier seg om et bundet innstengingsredskap med sidevendte fangarmer og et vidt sylindrisk fangkammer, alt lagd av tekstilt flettverk.  I dette tilfellet er rusa oppspent mellom tre staurer i tunet på et gardsbruk. Vi ser to forholdsvis små uthusbygninger i bordkledd bindingsver til venstre i bildet.  Til høyre skimter vi et vannspeil, der rusa ventelig skulle brukes.  Bakenfor dette igjen et skogkledd landskap der en åskam møter horisonten.
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Gjedderuse eller -teine, i området der fotografiet er tatt gikk slik fiskeredskap under navnet "risju". Dette dreier seg om et bundet innstengingsredskap med sidevendte fangarmer o...

• På lokalspråk heter den ikke ruse men risju gøtt.

Har væsja mange slike.

Normann.