• Inntaksområdet for driftstunnelen til Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud, fotografert i anleggstida, nærmere bestemt i begynnelsen av august 1960.  Vi ser en shoveldoser i arbeid i et område der det er sprengt ut en stor dagåpning mot tunnelløpet, som gikk under spisebrakka ved Drammenselvens Papirfabrikker.  Vi der gavlen på denne bygningen, samt taket på det digre lagerskuret for ruller med avispapir og pakker med greaseproof (matpapir) oppå berget som det her arbeides med.  Gjennomslaget i tunnelen skjedde bare et par uker etter at dette fotografiet ble tatt.  Kraftstasjonen ble satt i drift 1. oktober 1961.  Da var inntaksområdet på dette fotografiet dekket av ei støpt betongsåle, og det var montert perforerte stålgrinder mot vassdraget (bak fotografen som har tatt dette bildet).
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«12/8-1960 Geithus»