• Preparering av podevoks ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark).  Podevoksen varmes i ei tønne uten lokk, med hull i sideflatene, antakelig for å gi oksygen til bålet i botnen av tønna.  Dette bålet gav varme, som gjorde podevoksen i et mindre kar inne i tønna lettflytende og smidig.  Her er det Anne Herud, som ledet det praktiske arbeidet med opparbeidinga av skogfrøplantasjen på Sanderud, som står bøyd over tønna.  Podevoksen ble strøket på podestedet på toppskuddene på de fireårige granplantene vi ser i bakgrunnen.  Voksen skulle forsegle snittflatene, slik barken forsegler veden på et uskadd tre.  Inne mellom granplantene som skulle podes ser vi Marie Fredriksen fra Sønsterud planteskole og Tom Arne Engli fra Skogfrøverket på Hamar.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Preparering av podevoks ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark). Podevoksen varmes i ei tønne uten lokk, med hull i sideflatene, antakelig for å gi oksygen til bålet i...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits