Måltid under tømmerfløtinga i Glomma i 1924. Fotografiet viser to menn, hvorav bare den nærmeste sitter slik til at en kan se ansiktstrekkene klart. Ifølge en tekst under en oppk ...
Måltid under tømmerfløtinga i Glomma i 1924. Fotografiet viser to menn, hvorav bare den nærmeste sitter slik til at en kan se ansiktstrekkene klart. Ifølge en tekst under en oppklebet kopi av fotografiet i et av Glomma fellesfløtingsforenings album (GF 20), er dette "M. A. Bolstad", etter etternavnet å dømme en åmoting, sannsynligvis Martin Andersen Bolstad (1871-1952) som var distriktssjef i Glomma tømmermåling. Han sitter bakoverlent med den venstre albuen på bakken i en elveskråning. På en stein foran ham står det ei sveipt matøskje og et annet, overbelyst uidentifisert objekt. På bakken framfor armen til Bolstad står det en masseprodusert blikkboks med lakkdekor, som antakelig også inneholdt næringsmidler. I neven hans ser vi et knivblad. Bolstad er iført nikkersbukser, ei mørk dressjakke med busserulkl under, og han har en mørk, smalbremmet hatt på hodet. Mannen i bakgunnen virker noe eldre. Han er kledd i busserull og har sixpencelue på hodet. En grå «skygge» over øvre venstre bildehalvdel kan være røyk fra et kaffebål.
SubjectMåltid under tømmerfløtinga i Glomma i 1924. Fotografiet viser to menn, hvorav bare den nærmeste sitter slik til at en kan se ansiktstrekkene klart. Ifølge en tekst under en oppklebet kopi av fotografiet i et av Glomma fellesfløtingsforenings album (GF 20), er dette "M. A. Bolstad", etter etternavnet å dømme en åmoting, sannsynligvis Martin Andersen Bolstad (1871-1952) som var distriktssjef i Glomma tømmermåling. Han sitter bakoverlent med den venstre albuen på bakken i en elveskråning. På en stein foran ham står det ei sveipt matøskje og et annet, overbelyst uidentifisert objekt. På bakken framfor armen til Bolstad står det en masseprodusert blikkboks med lakkdekor, som antakelig også inneholdt næringsmidler. I neven hans ser vi et knivblad. Bolstad er iført nikkersbukser, ei mørk dressjakke med busserulkl under, og han har en mørk, smalbremmet hatt på hodet. Mannen i bakgunnen virker noe eldre. Han er kledd i busserull og har sixpencelue på hodet. En grå «skygge» over øvre venstre bildehalvdel kan være røyk fra et kaffebål.
Title«Glomma. M.A.Bolstad. 1924. nedenfor Alme» (Maskinskrevet tekst under kopi av fotografiet i album GF 20)
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe de kalte «Prosjekt Glomma». Historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om bestmulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for arkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble i forbindelse med avviklinga av fløtinga overlatt til Norsk Skogbruksmuseum. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering utføres innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».