Lakseflue, bundet av den kjente fluebinderen Erling Sand (1917-2002) i Engerdal. Flua er montert på ei rektangulær kvit pappskive, som er støttet mot ei tresnelle med sølvfarget t...
Erling Sand var 2. generasjons fluebinder. Faren John Sand (1894-1967) fikk en elementær innføring i dette finmotoriske håndverket av Olaf Holmseth (1877-1961) i nabobygda Trysil. ...
Erling Sand var 2. generasjons fluebinder. Faren John Sand (1894-1967) fikk en elementær innføring i dette finmotoriske håndverket av Olaf Holmseth (1877-1961) i nabobygda Trysil. For å videreutvikle sine ferdigheter skaffet han seg faglitteratur, som i dette faget stort sett var engelskspråklig. Følgelig måtte han også sette seg inn i et språk som engerdøler i hans generasjon ikke lærte på skolen. John Sand bygde seg opp et ei stor mønstersamling med tegninger og beskrivelser av fiskefluer. Han lagde også sine egne fluemodeller, hvorav den mest populære gikk under navnet «Sands favoritt». John Sand holdt også fluebinderkurs for sambygdinger som var interesserte i en aktivitet som kunne gi biinntekter i et lokalsamfunn med jordbruk på små driftsenheter i et tøft klima som dominerende inntektsgrunnlag. Den mest aktive av John Sands fluebinderelever var sønnen Erling, som er portrettert på dette fotografiet. I sine mest aktive år produserte han bortimot 25 000 fiskefluer i året. Som faren var han en ivrig mønstersamler. Erling Sand utviklet også egne fluetyper. En av dem kalte han «Verre enn minken», en annen kalte han «Femundsreguleringa» - navn som skulle antyde fluenes evne til å ta fisk. Omkring 1970 begynte Erling Sand å arbeide med ei samling som skulle omfatte de fleste av verdens våtfluer for ørret. Det ble ei samling med drøyt 1 000 fiskefluer, bundet i to eksemplarer. Den ene halvdelen av samlinga beholdt han i verkstedet sitt i Engerdal, den andre halvdelen ble montert sammen med faren John Sands fluebinderbord i ferskvannsfiskeutstillingen som ble åpnet på Norsk Skogbruksmuseum i 1973. Erling Sand kombinerte fiskeflueproduksjonen med en oppsynsmannsstilling i Femundsmarka.
Lakseflue, bundet av den kjente fluebinderen Erling Sand (1917-2002) i Engerdal. Flua er montert på ei rektangulær kvit pappskive, som er støttet mot ei tresnelle med sølvfarget tråd, som ble brukt i flueproduksjonen.
Se kort omtale av Erling Sand som fluebinder under fanen «Andre opplysninger».
Dette fotografiet er tatt av Kjell Søgård, som i fra midten av 1950-åra til han tidlig i 1970-åra ble alvorlig sjuk og døde, var fotograf med avisa Østlendingen som hovedoppdragsgiver. Søgård leverte også film og bilder til Norsk Skogbruksmuseum. Han gjorde blant annet opptakene til kulturhistoriske dokumentasjonsfilmer om eikebarkfletting (1965), grindalsfluefiske (1966), hankekjøring av tømmer (1967) og tømmerfløting i Arendalsvassdraget (1970). Søgård leverte dessuten stillfotografier til museets utstillinger og publikasjoner. Hans personlige interesser var sammenfallende med museets tematikk. Alt fra ungdomsåra var Kjell Søgård en ivrig jeger, og som voksen jaktet han elg, rein, rådyr, småvilt og fugl. I 1987 overlot enka Jenny Søgård og dattera Vera Søgård Bryn negativarkivet etter Kjell Søgård til Norsk Skogbruksmuseum (som fra 2003 har vært drevet under navnet Norsk Skogmuseum). Materialet ble forsvarlig arkivert i museets magasin, men det var i mange år lite brukt. I samband med forberedelsene til den nye basisutstillingen om jakt, ferskvannsfiske og sanking («Tråkk i mangfoldig natur, 3. byggetrinn) ble Søgård-samlinga gjennomgått, og man fant mange motiver som ble brukt i utstillingen. Vi oppdaget også en god del andre kulturhistorisk interessante motiver, som ble skannet og registrert i museets elektroniske fotodatabase. Det vil imidlertid ta lang tid før hele Søgård-samlinga er å finne i denne databasen (BB 2014).
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».