Maleren Gunvald Sand fra Engerdal, fotografert i 1967. Bildet er tatt utendørs. Sand poserer med et tretrau, som han har dekorert innvendig med ei framstilling av et ridende brud...
Etnologen Harald Hvattum har skrevet følgende om Gunvald Sand i «Bygdebok for Engerdal 1960-2005» (2010):
«Gunvald Sand er i 2005 en av de eldste i Heggeriset. Han arbeidet i man ...
Etnologen Harald Hvattum har skrevet følgende om Gunvald Sand i «Bygdebok for Engerdal 1960-2005» (2010):
«Gunvald Sand er i 2005 en av de eldste i Heggeriset. Han arbeidet i mange år som formannskapssekretær i Engerdal kommune, men har tegnet og malt hele livet. Etter hvert ble det hovedinteressen hans. Sand sa derfor opp stillingen i kommunen og ble kunstner på heltid. Det var han som laget alle tegningene som på 1960-tallet ble brukt i Engerdal Bygdebok bind 1-3. Det er spesielt dyre- og naturmalerier han er kjent for. Noen er solgt lokalt i Engerdal, men produksjonen er spredd over store deler av Norge. Mange malerier er også blitt solgt i Sverige, Danmark, Sveits, Tyskland og Amerika. Han fotograferer også naturmotiv …. For kunstnerarbeidet sitt er han også belønnet med Engerdal kommunes kulturprid i 1980. » (side 258)
SubjectMaleren Gunvald Sand fra Engerdal, fotografert i 1967. Bildet er tatt utendørs. Sand poserer med et tretrau, som han har dekorert innvendig med ei framstilling av et ridende brudefølge i et landskap som kan som kan minne om engerdalsnaturen. Over og under bildet har han skrevet følgende tekst: «NU RIDER OLE GJERMUNDSEN BRUDGOM FOR ANDEN GANG».
Dette fotografiet er tatt av Kjell Søgård, som i fra midten av 1950-åra til han tidlig i 1970-åra ble alvorlig sjuk og døde, var fotograf med avisa Østlendingen som hovedoppdragsgiver. Søgård leverte også film og bilder til Norsk Skogbruksmuseum. Han gjorde blant annet opptakene til kulturhistoriske dokumentasjonsfilmer om eikebarkfletting (1965), grindalsfluefiske (1966), hankekjøring av tømmer (1967) og tømmerfløting i Arendalsvassdraget (1970). Søgård leverte dessuten stillfotografier til museets utstillinger og publikasjoner. Hans personlige interesser var sammenfallende med museets tematikk. Alt fra ungdomsåra var Kjell Søgård en ivrig jeger, og som voksen jaktet han elg, rein, rådyr, småvilt og fugl. I 1987 overlot enka Jenny Søgård og dattera Vera Søgård Bryn negativarkivet etter Kjell Søgård til Norsk Skogbruksmuseum (som fra 2003 har vært drevet under navnet Norsk Skogmuseum). Materialet ble forsvarlig arkivert i museets magasin, men det var i mange år lite brukt. I samband med forberedelsene til den nye basisutstillingen om jakt, ferskvannsfiske og sanking («Tråkk i mangfoldig natur, 3. byggetrinn) ble Søgård-samlinga gjennomgått, og man fant mange motiver som ble brukt i utstillingen. Vi oppdaget også en god del andre kulturhistorisk interessante motiver, som ble skannet og registrert i museets elektroniske fotodatabase. Det vil imidlertid ta lang tid før hele Søgård-samlinga er å finne i denne databasen (BB 2014).
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».