• Damplokomotiv type XX nr. 5

Damplokomotiv type XX nr. 5

Veggalbum fra gammel utstilling

2 comments

• Jeg ser at flere av Christensen, Wilhelms lokomotivfotografier er tatt på samme sted - på en svingskive med en bygning med karakteristiske vinduer i bakgrunnen. Min gjetning er at bildene er tatt på Vikersund stasjon. Gjetningen er basert på bygningen i bakgrunnen - en vognremisse som står der den dag i dag - og at Krøderbanens/Vikersund stasjons svingskive befant seg omtrent tvers overfor denne bygningen. Studier av tegninger og flere fotografier bør kunne bekrefte (eller avkrefte) teorien.
  • Bildene tatt av Wilhelm Christensen som viser damplokomotiver på en svingskive er neppe tatt på Vikersund stasjon. De er sannsynligvis tatt i Drammen, som det også er angitt på de samme bildene i Norsk Jernbaneklubbs lokomotivdatabase.
    Alle bildene viser smalsporlokomotiver, og antatt fototidspunkt er ca 1900-01.
    Vognremissen på Vikersund var (og er fortsatt) i sydenden av stasjonen, men i smalsportiden lå svingskiven i nordenden av stasjonen. Svingskiven i sydenden kom med ombyggingen til normalspor i 1908-09.
    Vognremissen ligner en del på den som er på Vikersund, men plassering og detaljer på vinduene er noe forskjellige.
    På noen av bildene sees også et bolighus i bakgrunnen til venstre, det passer ikke med plassering i forhold til vognremissen på Vikersund.