• Portrett av Erik Krabbe  f. 21 april 1593, d. i Tønsberg 26 nov: 1659, sønn av  Christen Krabbe til Bjørholm og Lisbet Høg.  G. m. Maren Mogensd. Kruse.  Knestykke,  venstrevendt,   yngre mann m. rødt hår og skjegg,  i brun drakt m. mørkebrunt mønster og gullsøm, flat   kniplingskrave.  V. hånd i hoften, h. ned langs siden, griper om   marskalkstav.  Bakgr. mørkt gråbrun .  Øv. v. hj. fedr. våp: Krabbe: rødt skjold delt hor.  på midten av bred hvit bjelke.  Vedderhorn på hjelmen tilsvarende tverrstripet rødt, hvitt, rødt.  Øv. h. hj. mødr. våp: Høg: diagonaldelt skjold,  nedre del hvit, øv. rød.  13 faner, hvite og røde, på hjelm,  Innskr. under   Krabbevåpenet:   Anno 1637, statis Vero 44, Inter 21 & 22 Aprilis ejusdem Anni.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN
    Photo: Gjertsen, Karl Ragnar / Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN