Øksa er produsert i Knudsen-smia i Rådhusgata 7 på Veiavangen i Mjøndalen (Nedre Eiker i Buskerud). Denne familiebedriften var en av de betydeligste leverandørene av merkeøkser til tømmermålinga langs norske fløtingsvassdrag. Grunnleggeren var Karl Henrik Knudsen (1870-1956), som hadde gått i smedlære i Bingen i Øvre Eiker. Han og kona, Jørgine Olaussen (f. 1875) fra Modum, kom til Mjøndalen i 1896. Der etablerte Karl Henrik Knudsen smie, mens kona drev «Mjøndalens manufaktur- og skotøyforretning». Paret hadde sju barn, hvorav de seks yngste var født etter at familien kom til Modum.
Smia ble oppført i teglstein. Den hadde to rom. I smierommet var det blant annet ei todelt esse, ambolter og fjærhammer. I det innenforliggende verkstedrommet var det arbeidsbenker med skrustikker og et par slipeskiver.
Karl Henrik Knudsen var en dyktig og oppfinnsom håndverker. I 1908 tok han patent på ei merkeøks, «ved hvilken merkestykket er anbragt i samme linje som øksens hovedmasse, hvorved forskjellige fordele opnaaes. Saaledes blir merket tydeligere, og øksen faar større varighet, fordi der ingen brytning blir i materialet under hugningen» [fra patentbeskrivelse, patent nr. 18142 av 30. mars 1908]. Han tok også ut patent på ei sammenleggbar sportsøks [nr. 36420 27/12 1922], og produserte dessuten blinkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), hoggøkser og fløterhaker. Det var imidlertid merkeøksene som var hovedartikkelen, spesielt etter at det lille familiefirmaet ble eneleverandør av slike økser til Glommen Tømmermåling. Knudsen var også en dominerende leverandør av merkeøkser til tømmermålingsforeninger i andre vassdrag i det østenfjellske Norge. I hektiske perioder kunne produksjonen komme opp i 50 økser i uka. I slike perioder var det gjerne to smeder og to oppslagere i virksomhet i smia.
Knudsen-smia ble en familiebedrift. Karl Henrik Knudsens eldste sønn, Oddmund (1900-1983), begynte i lære hos faren i 1914, og han overtok smia i 1938. Et par år seinere ble bedriftens stempel endret fra «K. Knudsen» til «O. Knudsen, Mjøndalen». Oddmund Knudsens sønn, [Karl] Oddbjørn Knudsen (f. 1935), kom inn i virksomheten etter endt folkeskole i slutten av 1940-åra. Oddbjørn arbeidet sammen med faren til 1963-64. Da begynte smedene å merke at etterspørselen etter merkeøkser ble mindre, fordi målerforeningene gradvis gikk over til fargemerking (malingsampuller). Oddbjørn, som var en ivrig og dyktig idrettsutøver, omskolerte seg da til gymnastikklærer. Seinere fortsatte han med allmennlærerutdanning, slik at han fra 1976 var adjunkt. Når han hadde fri fra skolen, fortsatte Oddbjørn å hjelpe faren, som holdt smia i drift fram til 1980. Seinere har Oddbjørn tatt vare på smia som kulturminne, og brukt den som arena for formidling av håndverkstradisjoner, de siste åra med John Lystad (f. 1945) som medhjelper og oppslager. Knudsen-smia ble valgt til Nedre Eikers lokale kulturminne i samband med ”Kulturminnestafetten” i 1997.
Åsmund Eknæs fra Norsk Skogmuseum intervjuet Oddmund Knudsen i 1981, men verken lydbåndopptak eller notater fra intervjuet er gjenfunnet. OT Ljøstad og Bjørn Bækkelund fra samme museum besøkte smia høsten 2007. Fra dette besøket har museet stillsfotografier, videoopptak, samt avskrift av intervju. Dette og en del andre bilder ble tatt under et oppfølgingsarbeid i 2010. NRK skal også ha gjort en del opptak i Knudsen-smia, hvorav en kort redigert sekvens har vært vist i den populære programserien ”Norge rundt”. Oddbjørn Knudsen innledet i 2010 et samarbeid med den smedkyndige lærlingen Terje Anders Granås fra Arendal, som ble rekruttert via Norsk handverksutvikling på Lillehammer.
I 2015 ble det utarbeidet egen brosjyre for Knudsen-smia i Mjøndalen. I tillegg til kart, korte presentasjoner av fem aktører som periodevis bruker smia og kontaktinformasjon til Knudsensmias venneforening, inneholdt brosjyren følgende biografier om tre generasjoner Knudsen-smeder:
«Karl Henrik Knudsen (f. 1870 – d. 1956). Grunnla Knudsensmia i 1896. Tok patent på en ny type merkeøks i 1908. Øksene ble brukt til merking av tømmer. Herdingen av øksestålet var den store bedriftshemmeligheten, en prosess som bygde på erfaring gjennom flere tiår. På grunn av Knudsenøksenes overlegne brukskvalitet, herding og slitestyrke, bestilte tømmerkjøpere fra hele Sør-Norge øksene sine fra smeden i Mjøndalen. Knudsensmia ble eneleverandør av merkeøkser i Glommavassdraget så tidlig som i 1919. Dette spredte seg til samtlige vassdrag i Sør-Norge, og førte til bestilling av enormt mange økser. Karl Henrik Knudsen hadde flere økseoppfinnelser, blant annet en liten turøks og en sammenleggbar øks. Hans merkeøkser fikk gullmedalje på jubileumsutstillingen i Drammen i 1930.
Oddmund Knudsen (f. 1900 – d. 1983). Overtok driften av smia etter sin far i 1938, og drev den fram til 1980. Knudsensmias produksjon kunne komme opp i 40-50 økser i uka. I perioden 1950-1965 er det dokumentert produksjon på minst ti tusen fem hundre økser fra denne smia. I hver merkeøks er det 15 delprosesser, og alt var håndverksarbeid. Det ble i tillegg laget fløterhaker, blinkeøkser og hoggøkser. Smia og merkeøksene var som viktige ledd i en lang kjetting, for all tømmerdriften som startet langt oppe i skogen og endte flere mil unna. Den strakte seg fra der treet ble felt, til velteplassen hvor stokkene ble målt og fikk uthogde merker. Deretter bar det ut på en lang elvereise sammen med tusener av andre tømmerstokker med forskjellige identitetsmerker, fram til målet, hvor alt tømmeret ble sortert etter merkene. Tømmeret ble buntet sammen og sendt til sagbruk, tresliperier og cellulosefabrikker. Det finnes enormt mange forskjellige tømmermerker. Bare i Drammensvassdraget var det registrert ca. 600 forskjellige merker gjennom tidene, og i Glommavassdraget mer enn dobbelt så mange.
Karl Oddbjørn Knudsen (f. 1935). Arbeidet fast i smia i 13 år sammen med sin far. Var deretter i smia i ledige perioder. Det ble slutt på tømmerfløtingen i de siste vassdrag ca. 1970. Da tømmeret etter dette ble fraktet med bil eller tog, var det ikke lenger bruk for merkeøksene. Karl Oddbjørn Knudsen har gjort en stor innsats gjennom mange år for å dokumentere smias produksjon, beskrive arbeidsteknikker, registrere inventar, maskiner og verktøy, samt vedlikeholde smia. Et viktig dokumentasjonsarbeid ble utført av Norsk Skogmuseum på Elverum fra 2007-2011. Det ble da gjort videoopptak av Knudsensmias arbeidsteknikker ved produksjon av merkeøks, samt fotoregistrering av inventar og maskiner. Nedre Eiker kommune kjøpte smia av familien Knudsen i 1982. Knudsenfamilien har beholdt bruksretten til smia. På familiens oppdrag drives smia nå av frivillige smeder. Den er åpen for besøk flere ganger i uka.»
Karl Oddbjørn Knudsen ble i 2014 tildelt kongens fortjenstmedalje for sin innsats for bevaring av Knudsen-smia.
Merkeøksa var et redskap som ble brukt når tømmeret ble solgt fra skogeiere til trelasthandlere, sagbrukseiere og treforedlingsbedrifter. Slike økser hadde en profilert egg med et symbol som skulle slås inn i hver enkelt stokk i samband med tømmermålinga, før det ble rullet ut i vassdrag der det foregikk sams fløting av tømmer til mange ulike kjøpere. Merkene identifiserte de enkelte stokkenes rettmessige eiere når tømmeret seinere ble sortert ved lenseanlegg i de nedre delene av vassdragene med sikte på fordeling blant kjøperne. De var også identifikasjonsgrunnlag dersom de som organiserte fløtinga ikke fikk betaling fra dem som eide fløtingsvirket, og derfor så seg nødt til å drive inn det de hadde til gode ved å selge noe av debitorenes tømmer.
Merkeøksene ble antakelig introdusert i norsk skogbruk på 1700-tallet. Før den tid ble tømmeret merket med rissejern, som ble brukt til å forme symboler som knyttet hver stokk til en spesiell kjøper. Rissejernene trengte ikke djupt inn i yteveden på tømmerstokkene, og slitasjen stokkene ble utsatt for i nærkontakt med steinskjær og annet tømmer førte til at rissemerkene kunne bli utydelige, nesten usynlige. På denne måten ble det mye såkalt «krabas-tømmer», stokker som det var nesten umulig å fastslå hvem som eide.
Eggpartiene på merkeøksene ble smidd rundt en kon mal av spesielt hardt stål. Smedene plasserte eggpartiet nederst på øksebladene, i noen tilfeller på venstre side, i andre tilfeller på høyre side. I 1908 lanserte smeden Carl Henrik Knudsen fra Mjøndalen i Nedre Eiker i Buskerud en øksemodell der merkedelen ble sveiset fast til «beina» på en U-formet utsparing på den nedre delen av bladet, som tjente som «flisrom». Knudsen-øksa som var bedre balansert enn de tradisjonelle modellene. Modellen ble patentert, og produksjonen ble videreført av opphavsmannens sønn og sønnesønn. Andre smeder fortsatte å levere merkeøkser med der eggpartiet var plassert på ei av bladsidene.
Tømmermerkene skulle ha en distinkt form, slik at fløterne som håndterte stokkene ved lenseanleggene ikke kunne være i tvil om eierskapet. Det var fellesfløtingsforeningene som registrerte og godkjente symbolene, og i de største vassdragene ble det stundom trykket «merkekart» som viste hele «floraen» med symboler og kjøpernavn. Fellesfløtingsforeningene anbefalte enkle geometriske former (sirkel, kvadrat, triangel osv.) eller stiliserte versjoner av objekter som lett lot seg beskrive – for eksempel dyrefigurer eller gjenstander fra hverdagslivet. Merkene skulle helst ikke være for innviklete og ha for spisse hjørner. Erfaring hadde nemlig vist at slike økser ofte bare etterlot seg bare omriss etter eggen på merkeøksa, ikke et nedsenket relieffsymbol, som var atskillig lettere å se når stokkene fløt langsomt gjennom lenseanleggene. Det var vanlig at det ble slått tre merker i hver ende av tømmerstokker som skulle fløtes. Langtømmer kunne få tre merker på midten også. Slik merking ble oftest utført med økser som hadde fasslipt egg. Unntaksvis ble det også brukt økser som hadde planslipt egg. Disse ble plassert i tverrendene av stokkene, der de etterlot seg forholdsvis tydelige merkeomriss, gjerne etter at tømmermerkerne hadde holdt eggen mot endeveden og gitt nakken på merkeøksa et slag med en tung hammer eller med nakkepartiet på ei anna øks.
Mange tømmerkjøpere ønsket seg naturligvis merker som intuitivt pekte mot dem – for eksempel forbokstaver i trelasthandlernes person- eller firmanavn eller en figur som gav relevante assosiasjoner. Gulskogens Cellulosefabrik hadde en «G», Værdalsbruket en «V» og Norges statsbaner kjøpte tømmer under et merke som hadde omriss som et forenklet damplokomotiv. Andre måtte nøye seg med former som etter fløtingsadministrasjonens mening var forskjellige nok fra alle andre. I mange tilfeller ser vi at nye aktører i bransjen overtok merker etter andre aktører som hadde gått konkurs eller av andre grunner avviklet sin virksomhet som tømmerkjøpere noen år tidligere. I 1918, før det store krakket etter 1. verdenskrig rammet skogbruket, var det 152 ulike merker fordelt på 133 firmaer i Glommavassdraget, som da var det viktigste fløtingsvassdraget i Norge. At noen firmaer hadde flere merker skyldtes blant annet at de kjøpte ulike tømmersortimenter under ulike merker.
Smiing av merkeøkser var spesialistarbeid, og de aller fleste øksene som ble overlatt til Norsk skogmuseum etter at fløtinga opphørte fullstendig, er fra et fåtall produsenter. De mest kjente var Arild Raaen i Trøndelag (Bangsund), Christian Østmo (Jømna Brug) i Hedmark og Knudsen-smedene i Buskerud (Mjøndalen). Det finnes også økser i samlinga som bærer stemplene til andre smeder. Både formen og tyngden på de smidde øksene og lengden på skaftene varierer.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».