• RØYKSTUE FRA AMPIANSBRÅTEN I KONGSVINGER, CA. 1830
Overført til museet 1925, gjenoppført1927

Huset har tre rom. Man kommer inn i en forstue, til høyre ligger stuerommet, og rett fram er det kjøkken. Huset viser innflytelse fra både finsk og norsk byggeskikk. På kjøkkenet er det en vanlig peis. Stua domineres av en røykovn av finsk type, murt av store steinmasser. Ovnen magasinerer varme svært godt, og man trengte bare å fyre opp én gang om dagen. En røykovn har ikke pipe, røyken slippes ut i rommet, og ledes opp til en ljore i taket via en kanal på loftet. Mot den bordkledde siden av røykovnen står husets eneste seng. Det er også en soveplass oppå ovnen. Møblene på Ampiansbråten har hørt til huset. De består av enkle bord og benker, og et stort, malt matskap.

(Tekst hentet fra By og bygd 43, 2010)
    Photo: Norsk Folkemuseum

Finnetorp fra Ampiansbråten, Kolbjørnsrud, Vinger